Halle verbiedt voor twee jaar bouw nieuwe appartementen en verkavelingen

De Standaard 26 november 2020
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto stad Halle
In Halle mogen geen nieuwe appartementen worden bijgebouwd of nieuwe verkavelingen gerealiseerd. Dit voor een periode van twee jaar. Het stadsbestuur wil de bouwpauze gebruiken om duidelijke richtlijnen uit te werken die een evenwicht vinden tussen de behoefte aan extra woningen en de draagkracht van de stad.

Ingrid Depraetere

‘De voorbije twintig jaar is er in Halle fors bijgebouwd, vertelt schepen van Ruimtelijke Ordening Marijke Ceunen (Groen). ‘Grote appartementscomplexen zijn als paddenstoelen uit de grond gerezen. Dat heeft te maken met de visie die destijds werd gehanteerd: Halle koos bewust voor inbreiding in het stadsweefsel, om zo de open ruimte van zijn buitengebied te beschermen’, vertelt schepen van Ruimtelijke Ordening Marijke Ceunen (Groen).

‘Maar vandaag ervaren we daar meer en meer de keerzijde van die beleidskeuze. Steeds meer mensen komen in Halle wonen en dat overstijgt stilaan de draagkracht van de leefbaarheid. We voelen druk op onze mobiliteit, scholen en infrastructuur. Daarom wordt het tijd dat we beginnen te kiezen voor meer woonkwaliteit in plaats van kwantiteit.’

Voldoende groen

‘Dat betekent concreet dat we de volgende jaren sterk zullen afwegen waar we nog bijkomende woningen wensen en hoeveel. We willen ook dat onze stad voldoende groen blijft, dat de waterbeheersing in orde is en dat we duurzaam kunnen wonen. Halle heeft behoefte aan duidelijke richtlijnen. Die zullen we de komende twee jaar opstellen, maar om dat rustig te kunnen doen, zetten we ondertussen nieuwe projecten even on hold’, zegt Ceunen.

De bouwpauze komt er om even te pauzeren met appartementenbouw, de verkaveling van gronden waarbij nieuwe wegen nodig zijn of de herverdeling van percelen. Ook een huis ombouwen in kleinere appartementen, zal niet meer kunnen.

‘Maar we willen de mensen ook niet pesten. Wie een eengezinswoning wil bouwen op een bouwkavel aan een aangelegde straat, zal dit nog altijd kunnen. Dat geldt ook voor wie zijn woning wil verbouwen of uitbreiden. De bouwpauze is bovendien niet van toepassing op de bouw van sociale woningen. Bouwprojecten die voor de ingang van de bouwpauze al een goedkeuring hadden, kunnen doorgaan zoals gepland, maar alle nieuwe projecten moeten twee jaar wachten tot we ons bouwkader klaar hebben. We gaan voor een afremstrategie’, zegt Ceunen.

Ook de oppositiefracties juichten de bouwpauze toe

Ook de oppositiefracties juichten de bouwpauze toe, behalve Open VLD, dat zich onthield. ‘Wij dienen al twee jaar voorstellen in om de bouwwoede in Halle te temperen. Uiteraard zijn we tevreden. We zullen mee waken over de juiste balans tussen woonkwaliteit en leefbaarheid’, besluit N-VA-gemeenteraadslid Rogier Lindemans.

Twee concrete bouwprojecten die de Halse gemeenteraad door de goedkeuring van de bouwpauze voor minstens twee jaar tegenhoudt zijn de Hyboma-verkaveling in Essenbeek en de verkaveling van het Goudkasteeltje in Buizingen. Of Halle met de bouwpauze geen claims van projectontwikkelaars of bouwfederaties vreest, zoals in Sint-Pieters-Leeuw gebeurde? ‘Dat is mogelijk, maar dat zien we wel’, zegt Ceunen. ‘We krijgen ook positieve reacties van projectontwikkelaars, omdat ze in Halle binnenkort eindelijk een duidelijk kader zullen hebben van wat wel en wat niet kan.’