Goedgekeurde klimaatprojecten bieden kansen voor deelmobiliteit

Autodelen
Eerder deze maand maakte Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Koen Van Den Heuvel de lijst bekend met goedgekeurde klimaatprojecten. In totaal werden 80 van de 180 projecten goedgekeurd. Meer dan 25 projecten zetten in op de uitrol van auto- en/of fietsdelen. Bovendien zien we een duidelijke trend naar elektrische gedeelde mobiliteit. Autodelen.net is bijzonder enthousiast over de gemaakte keuzes en blijft de projecten van ver of dichtbij opvolgen.

Eind mei vorig jaar lanceerde voormalig minister Schauvliege een oproep van 12 miljoen euro voor klimaatprojecten. Gemeenten, intercommunales, verenigingen of provincies kregen tot 15 september de tijd om projecten tot maximaal €250.000 in te dienen. Dankzij de ingediende en goedgekeurde projecten zal (elektrisch) autodelen de komende jaren een enorme boost krijgen in gans Vlaanderen. Hieronder een kort overzicht per provincie.

ANTWERPEN

In de provincie Antwerpen zal gemeente Schoten samen met het mobipunt-consortium inzetten op de uitrol van een aantal mobipunten. In juni werd het eerste mobipunt in de gemeente geopend, maar daar blijft het niet bij. Tot slot krijgt de gemeente Bornem de kans om via de projectsubsidie verder in te zetten op fietsdelen.

LIMBURG

In de provincie Limburg werd het project Peer - Iedereen op de fiets goedgekeurd. Het omvat onder andere de uitrol van een elektrisch deelfietssysteem in een aantal kernen van de stad. Dit sluit aan bij het Vlaio project Slimme Mobipunten waarbij de stad samen met Genk, Houthalen-Helchteren, S-Lim, Taxistop en Autodelen.net werkt aan de uitrol van modulaire mobipunten. Ook de Stad Lommel krijgt subsidies voor het uitbouwen van een mobipunt (aan het station). Tot slot krijgt de gemeente Oudsbergen subsidies om een elektrisch autodeelsysteem uit te rollen.

OOST-VLAANDEREN

In Oost-Vlaanderen werden maar liefst acht projecten goedgekeurd. Solva, Veneco en Interwaas zullen samen met de provincie Oost-Vlaanderen en o.a. Autodelen.net mobipunten in richten in 19 Oost-Vlaamse steden en gemeenten. Daarnaast zal de intercommunale Solva inzetten op elektrisch autodelen in zeven Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten waarbij de gemeente tijdens de kantooruren zelf gebruik zal maken van de deelwagens. Ook gemeenten Maarkedal en Melle zullen dit model toepassen in hun gemeente. Interwaas zal inzetten op de promotie van elektrisch autodelen in het Waasland. Tot slot krijgt Stad Ninove subsidies voor het opzetten van een fiets-en autodeelsysteem als onderdeel van twee mobipunten.

VLAAMS BRABANT

De Vlaams-Brabantse gemeenten zetten ook fors in op gedeelde mobiliteit. Met ‘Maak je Mobipunt’ zullen de provincie Vlaams-Brabant, Interleuven en het mobipunt-consortium acht gemeenten begeleiden bij de installatie van  mobipunten. Ook Oud-Heverlee en Leuven gaan de komende jaren mobipunten installeren. Deze laatste kondigde al aan om 50 elektrische mobipunten in te richten in de stad, dit als onderdeel van het Interreg North West Europe project E-Hubs waarbij Autodelen.net ook partner is. Tot slot zal de Vlaamse rand (Pepingen, Machelen, Zemst en Sint-Genesius-Rode) via de klimaatoproep elektrische deelmobiliteit uitrollen.

WEST-VLAANDEREN

Als laatste werden ook heel wat West-Vlaamse autodeelprojecten goedgekeurd. Intercommunale Leiedal zal de komende jaren samen met Autodelen.net gedeelde mobiliteit ook buiten de stedelijke context promoten en installeren. Verder zullen Kortrijk, Torhout, Damme, Oostkamp, Blankenberge, Diksmuide en Kortemark de komende jaren werk maken van auto- en/of fietsdelen.