U bent hier

Gent. Baanwinkels mogen zich op termijn alleen nog samen vestigen op één site

Bron: 
De Standaard 8 februari 2018
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

VAN ONZE REDACTEUR SANDER LUYTEN

GENT De stad Gent wil haar middenstanders helpen in de strijd tegen het online shoppen en de baanwinkels. In de 44 pagina’s tellende ‘Visienota detailhandel en horeca 2018-2023’ legt het stadsbestuur uit hoe en krijgt de lezer een overzicht van de huidige situatie.

In het stadscentrum wil het stadsbestuur onder meer vermijden dat winkelpanden omgevormd worden tot woningen. ‘Daardoor vallen er gaten en wordt een handelskern minder aantrekkelijk’, zegt schepen van Middenstand Christophe Peeters (Open VLD). ‘We zullen er ook voor zorgen dat winkels gemakkelijker kunnen uitbreiden en de regels om boven een winkel te wonen worden soepeler. Ja, de nota moet eerst nog worden goedgekeurd door de gemeenteraad en nadien omgezet worden in een bouwreglement, maar daarna kan het snel gaan. Gent is de eerste stad die al zover staat.’

‘We willen af van een lint van grote winkels langs bijvoorbeeld de Antwerpsesteenweg. Baanwinkels zijn lelijk, zuigen het volk weg uit onze stad en creëren mobiliteitsproblemen.
CHRISTOPHE PEETERS
Schepen van Middenstand

Voor ‘schakelstraten’, invalswegen naar het centrum zoals Dampoortstraat, Wondelgemstraat en Zwijnaardsesteenweg, werd eerder al vastgelegd dat middenstanders zestig procent subsidies krijgen voor de renovatie van hun zaak. Op andere plaatsen is dat dertig procent. ‘We zullen de dekenijen verder ondersteunen en bijvoorbeeld beperkingen opleggen aan de horeca in een straat’, zegt Peeters. ‘Als er zoals in de Wondelgemstraat al meer dan tien cafés zijn, hebben we met de nieuwe reglementering de macht om te zeggen dat het genoeg is. Handelaars vragen daar zelf naar. In de Overpoortstraat zullen we dat niet doen natuurlijk.’

De stad zal ook strengere regels opleggen aan baanwinkels. ‘We willen af van een lint van grote winkels langs bijvoorbeeld de Antwerpsesteenweg. Baanwinkels zijn lelijk, zuigen het volk weg uit onze stad en creëren mobiliteitsproblemen. Wie eens echt in de file wil staan, moet op zaterdag in Lochristi zijn. Centrum Gent is op zo’n moment sinds een jaar goed bereikbaar.’

De bedoeling is volgens Peeters dat baanwinkels zich op termijn alleen nog samen mogen vestigen, zoals op de site van de Carrefour in Oostakker. ‘Voor de bestaande winkels komt er een uitdoofscenario of bedenken we een verkavelingsruil.’

Komt de hulp op sommige plaatsen niet te laat? ‘In het verleden zijn er soms onvoldoende maatregelen genomen, maar nu willen we vermijden dat de situatie erger wordt’, zegt Peeters.

Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen: