Gemeenten in Zuid-West-Vlaanderen werken samen in groot autodeelproject: “Uniek in ons land”

Het Nieuwsblad 19 september 2020
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Autodealer Devos Capoen gaat auto's inzetten om te delen in de regio. Een vijftiental wagens worden verspreid over de regio en iedereen kan ze gebruiken. “De verkoop van wagens daalt, we moeten mee met de trends.”

Nu een particuliere speler mee op de kar van het autodelen springt, wordt het concept weer een beetje toegankelijker. De dealers van garage Devos Capoen, met bij ons vestigingen in Kuurne, Menen en Kortrijk, zagen het aantal verkochte wagens de voorbije jaren dalen. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog worden minder auto's gekocht. “De markt verandert”, geeft Sophie Devos, verkoopverantwoordelijke bij het gelijknamige bedrijf toe. “Het draait niet meer om het bezit van een auto, wel om het gebruik.”

Start met vijftiental wagens

Daarom lanceert Devos het label Fox Share, dat inzet op deelmobiliteit. Door gebruik te maken van de bestaande applicatie Share Mobility rijden begin 2021 de eerste deelwagens van Devos Capoen al rond in onze regio.

Er wordt gestart met een vijftiental wagens, stadswagens en ruimere Kangoos. In Harelbeke komen er al zeker 10, aan Waregem Expo 2. Daarnaast tonen ook Deerlijk, Kuurne en Menen interesse om mee in het systeem in te stappen.

Kortrijk doet voorlopig niet mee. “We sluiten niets uit, maar wat autodelen betreft hebben we verdere plannen met Cambio (een andere speler in het gamma, nvdr.). Denk aan extra standplaatsen en wagens.”

Laadpaal

Een wagen van Fox Share lenen kan via een applicatie. Na een registratie zie je bij het inloggen welke wagens waar beschikbaar zijn. Met een QR-code open je de wagen, in het handschoenenkastje zit alles wat je nodig hebt om de elektrische auto, met een bereik van 250 kilometer, te starten. Op elke ontleenlocatie komt ook een laadpaal. Een wagen lenen kan vanaf 4 euro per uur, voor een hele dag betaal je 29 euro. Daarbovenop komt 0,20 euro per kilometer.

Intercommunale Leiedal schreef de aanbesteding voor de deelauto's uit. “Door samen te werken kan alles efficiënter en krijgen we meer voor minder”, zegt Filip Vanhaverbeke van Leiedal.

Voor de gemeenten is het interessant. “Dankzij dit systeem is het voor ons plots wel haalbaar om aan autodelen te doen, iets wat we al sinds vorige beleidsperiode willen invoeren”, zegt Kuurns schepen van Mobiliteit Francis Watteeuw (SP.A).

Dat er zoveel gemeenten samenwerken voor een autodeelproject is volgens Johannes Rodenbach van Autodelen.net uniek in ons land. “Dit is echt een voorbeeld waar we veel uit zullen leren.”

Karen Verhulst

• Toegevoegd: 10/08/2016
    Jouw partner: Autodelen.net
    Aanbod voor: Lokaal bestuur