Gemeentebestuur laat zonnepanelen plaatsen op dak kleuterschool

De Standaard 13 juni 2017
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Tijdens de zomerperiode zal een installatiebedrijf uit Lanaken in opdracht van het gemeentebestuur van diezelfde gemeente zonnepanelen plaatsen op de daken van de gemeentelijke kleuterschool in Rekem en de refter van de Technische Dienst van de gemeente.

In een voorbereidende fase werd door ESCO (Energy Service Company) bekeken welke gebouwen het meest geschikt zijn om fotovoltaïsche panelen op aan te brengen. De bepalende factoren daarvoor waren onder andere dakopbouw, oriëntatie en energieverbruik. De nieuwe refter van de technische dienst en de kleuterschool in Rekem werden als eerste twee locaties uitgekozen. Het kostenplaatje voor de zonnepanelen bedraagt 15.436 euro voor de kleuterschool en 14.786 euro voor de refter van de Technische Dienst, exclusief btw. (gk)

​Scholen zijn bij uitstek geschikte locaties voor ‘zonnedelen’ via burgercoöperaties:
Grote dakoppervlaktes, een productiepiek in de zomer zonder lokaal verbruik door de zomervakantie, veel stakeholders: de schoolgaande jeugd, de ouders, leerkrachten en personeel, de lokale gemeenschap....

Wil je hier als gemeentebestuur of school mee aan de slag? Neem contact op met REScoop.

Neem ook een kijkje op http://www.iedereenhernieuwbaar.be/