Film in het bos in Lendelede

Bos+

Een film kijken in het bos met op de achtergrond de ondergaande zon, het ruisen van de wind door de bladeren, vogels die fluiten,… klinkt als een zalige belevenis. BOS+ organiseert jaarlijks samen met Gezinsbond en andere lokale partners een Film in het Bostournee in gemeenten in gans Vlaanderen.

Hiermee nodigen we kinderen als volwassenen uit om naar het bos te komen, zegt Rani Bracke van Bos+. Gemeente Lendelede reageerde op een oproep in onze nieuwsbrief voor nieuwe Film in het Bos locaties.

In Lendelede hebben ze een klein, jong bosje: het Patrijzenbos. ‘We merken dat een deel van onze bewoners dit bos niet kende. Daarom zochten we een manier om daar iets aan te doen. Het bos is een perfecte plek om te wandelen en te sporten, maar, dus ook om er naar een film te kijken. Een dergelijke activiteit zet je gemeente en het bos in de kijker.’ zegt Elvire Vanysacker, secretaris van de milieuraad. In onze regio zijn er zeer weinig bossen en we zijn dan ook zeer fier op ons bos, ook al is het maar 5 ha groot.

Lendelede heeft nu al vier Film in het Bos edities achter de rug. De beste periode voor een Film in het Bos is van half augustus tot half september, dan is er voldoende duisternis zodat de film rond 21u kan starten.

Volgens Elvire verloopt de samenwerking met BOS+ goed. "Als een gemeente voor de allereerste keer gastgemeente is voor Film in het Bos komen ze eerst eens langs om het evenement en de locatie te bespreken. Alle verdere communicatie verloopt per mail of telefoon."

Ook de bezoekers zijn enthousiast over de avond en de organisatie. ‘De mensen vinden het super om naar een film te kunnen kijken in open lucht, in hun bos. Ook wij als gemeente zijn dan tevreden. Van blije en tevreden burgers worden ook wij blij.’ aldus Elvire Vanysacker.

Is jouw gemeente ook geïnteresseerd in de organisatie van een Film in het Bos?
Voor vragen en een praktisch draaiboek kan je terecht bij rani.bracke@bosplus.be.