U bent hier

Fietsstraat scoort in autostad Genk

Bron: 
De Standaard 23 juni 2017
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

De Reinpadstraat in Genk is een jaar geleden tot fietsstraat omgeturnd.

GENK Proficiat, Genk. De Limburgse stad kreeg de prijs ‘Het Lichtend Pad’ voor haar Reinpadstraat. Die is als een mooie fietsstraat ingericht, drie kilometer lang. Een fietsstraat betekent dat fietsers er niet ingehaald mogen worden door auto’s. De rode slemlaag springt in het oog. Borden en de snelheidsbeperking tot 30 km per uur doen de rest.

De schepen van Mobiliteit van Genk, Michaël Dhoore (CD&V), zelf dagelijks gebruiker van de fiets, is opgetogen met de verkiezing. ‘De Reinpadstraat is een jaar geleden tot fietsstraat omgeturnd. Het is een belangrijke as die naar onze scholencampus leidt, goed voor meer dan 6.000 scholieren. We zien het effect: vandaag is op de Reinpadstraat het aantal fietsers verdubbeld en het aantal wagens gehalveerd.’

Genk heeft de smaak te pakken. Nog twee belangrijke assen worden dit jaar als fietsstraat ingericht. De weg van het centrum naar de ziekenhuiscampus ZOL en de zijwegen van de Europalaan. ‘Dat was vroeger een echte autostrade dwars door de stad. Ze wordt nu een stuk fietsvriendelijker’, zegt Dhoore.

Genk kreeg vorig jaar nog goede punten na een onderzoek van de Fietsersbond. De stad behaalde met 7 op 10 de op drie na hoogste score van 47 gemeenten in Vlaanderen. Vooral de brede en afgescheiden fietspaden vielen in de smaak.

Merkwaardig dat datzelfde Genk onderaan bengelt in de lijstjes die steden rangschikken op hun functioneel fietsgebruik. Volgens de gegevens van de FOD Mobiliteit gebeurt slechts 7 procent van het woon-werkverkeer er met de fiets. In de topsteden Turnhout en Brugge is dat 27 en 25 procent. ‘Ik weet het’, zegt Dhoore. ‘Genk is nog een echte autostad. Daar zijn verklaringen voor. We hebben geen last van files en er is veel en goed­kope parkeerplaats. Maar op korte afstanden is de fiets het snelst, ik ­ervaar het elke dag.’ (ty)