Fietssnelweg op grens van Vlaanderen en Brussel

De Standaard 24 mei 2017
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
rdb

Weg verbindt hoofdstad met de luchthaven en Leuven

VAN ONZE REDACTEUR
ROBIN DE BECKER

DIEGEM/BRUSSEL/ZAVENTEM In Diegem werd gisteren een nieuwe fietsweg ingehuldigd. Die maakt deel uit van de fietssnelweg die Brussel met de luchthaven en Leuven verbindt. Opvallend: de ene kant van de fietsweg ligt op grondgebied Vlaanderen, de andere in Brussel.

De Vlaamse Landmaatschappij liet de nieuwe fietsweg aanleggen op de weg naar Sint-Stevens-Woluwe in Diegem, en ook langs de Zaventemsebaan in Zaventem. Daardoor kunnen fietsers makkelijker naar school of het werk in Brussel fietsen. Voor de aanleg moest er een beroep worden gedaan op het Brussels Gewest, de Vlaamse overheid, de provincie Vlaams-Brabant, de gemeente Machelen én de stad Brussel. De ene helft van het fietspad ligt immers op Brussels grondgebied, de andere op Vlaamse grond.

De ongeveer 1,3 kilometer lange fietsweg is onderdeel van de grotere fietssnelweg FR0 die ongeveer parallel loopt met de Ring rond Brussel tussen Zellik en Sint-Stevens-Woluwe. Een deel van de weg werd trouwens ingericht als fietsstraat. ‘Daar hebben fietsers voorrang en mogen ze niet worden voorbijgestoken door gemotoriseerd verkeer’, zegt de Machelse schepen van Mobiliteit Dirk De Wulf (SP.A).

‘Wij lokken pendelaars uit de file met vlotte fietsverbindingen’
BEN WEYTS

Vijf straten

Ten noorden van de fietsstraat is gemotoriseerd verkeer zelfs niet toegelaten. De fietsweg kruist op een bepaald moment ook een kruispunt met vijf straten. De fietsers krijgen daar extra zichtbaarheid, omdat ze er over een plateau op een hoger niveau fietsen. Het verkeer uit de straten moet over die drempel, fietsers hebben voorrang.
‘We lokken pendelaars uit de file door hen te verleiden met vlotte, veilige en comfortabele fietsverbindingen’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). ‘De fietsers krijgen voorrang. Wie kiest voor de fiets, raakt vaak vlotter en veiliger op het werk.’
Later zullen er nieuwe fietspaden aangelegd worden tussen de rotonde met de Kouterveldstraat in Machelen en het kruispunt met de Excelsior-Belgicastraat in Zaventem.