U bent hier

Elektrisch tanken begint aan opmars in Gent

Bron: 
De Standaard 27 juni 2017
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Partago organiseert elektrisch autodelen in Gent.

Begin juli plaatst de stad Gent zestien laadpalen op het openbaar domein. Vanaf dat moment zullen er per maand gemiddeld vijf tot zeven nieuwe laadpalen geplaatst worden, zodat er tegen 2020 162 laadstations op publiek domein staan. Nu zijn er al vijftig laadpalen.

Gemeenteraadsleden Stephanie d’Hose (Open VLD) en Karin Temmerman (SP.A) wilden weten hoe het zit met de verdere uitrol van laadpalen. Ze verwezen naar het Vlaams actieplan ‘Clean Power for Transport’, waarmee de Vlaamse overheid de installatie van laadpalen bevordert.

Veel elektrische auto’s rijden er nog niet rond. In Gent zullen dat er enkele honderden zijn. Nu alle grote autoconstructeurs op die trein springen, kan dat aantal vlug groeien. 
De Vlaamse ambitie is naar zestigduizend elektrische wagens te gaan in 2020. Daarvoor is een uitgebreid en performant netwerk van laadpalen nodig, anders lukt het niet.

De stad gaat scheep met distributienetbeheerder Eandis om publieke laadinfrastructuur ter beschikking te stellen in Gent. De Vlaamse overheid gaf de distributienetbeheerders de opdracht om tegen 2020 in 2.500 extra publieke laadpalen te voorzien in Vlaanderen. In Gent zijn er 162 gepland.

Met Eandis werd afgesproken om tegen eind 2017 al 48 publieke laadpalen te plaatsen in Gent. Die laadpalen zijn aanvullend op de private laadpalen in en rond privéwoningen, bedrijven, winkelcentra of sportcentra. In 2018 zal Eandis een nieuwe oproep lanceren.

De stad wil een voorloper zijn voor de promotie van elektrisch rijden’, zegt Tine Heyse (Groen), schepen van Milieu.

‘De stad wil de laadinfrastructuur doordacht plaatsen op het openbaar domein en in afstemming met het nieuwe Parkeerplan, het autodeelplan en het Mobiliteitsplan. Gent wil een basisnetwerk van laadpalen op publieke parkings (ondergrondse parkeergarages, parkeertorens, buurtparkings ), park and rides en autodeelclusters. Het principe ‘paal volgt wagen’ wordt gehanteerd. De laadpalen worden eerst op de strategische locaties geplaatst waar een concrete vraag is’, zegt Heyse.

Aan de Gentse autodeelorganisaties werd gevraagd waar zij laadpalen willen. Een lijst van particuliere eigenaars van elektrische wagens die informeerden naar een laadpaal in hun buurt, werd geactualiseerd. Op die manier werden zestien plekken gekozen waartegen begin juli laadpalen komen.
Bovendien liep er al een concessie met Bluecorner, een privébedrijf dat een eigen netwerk uitbouwt, voor vier laadpalen. Die komen in de Muinklaan, Poel, Vincent Evrardlaan en Kasteellaan. (kvk)