U bent hier

Eerste van 7 publieke laadpalen voor elektrische wagens in Beersel in gebruik.

Bron: 
Eandis

Netbeheerders Eandis en Infrax plaatsen dit jaar de eerste 750 van in totaal 2500 nieuwe publieke laadpalen voor elektrische wagens in Vlaanderen.

In elke gemeente komt dit jaar al minstens één laadpaal te staan. Het eerste exemplaar in de gemeente Beersel werd op maandag 7 augustus 2017 ingehuldigd. Tegen 2020 worden er dat zeven. 

Een afvaardiging van het schepencollege was bij de inhuldiging van de eerste publieke laadpaal aan het Herman Teirlinckplein in Beersel aanwezig. Ook in de A. Vaucampslaan in Huizingen is een laadpaal geplaatst.

Publieke laadpalen zijn belangrijke aanvulling

De Vlaamse Regering wil het aanschaffen en gebruiken van elektrische wagens aanmoedigen. Omdat publieke laadpalen een belangrijke aanvulling zijn op thuisladen en laden op het werk, hebben de Vlaamse Overheid en netbeheerders Eandis en Infrax samen een spreidingsplan opgemaakt voor 2500 bijkomende publieke laadpalen, waarvan minstens één in elke gemeente in Vlaanderen. Vandaag was Beersel aan de beurt. 

‘De omschakeling van fossiele brandstof naar elektrisch rijden is dringend nodig’, zegt schepen van Klimaat en Energie Veerle Leroy. ‘In het Beerselse autopark zijn we al overgeschakeld naar CNG-wagens en beschikken we recent over onze eerste elektrische wagen. De voorbije jaren heeft Beersel in heel wat klimaatacties het voortouw genomen.’  

De plaatsing van de palen wordt over vier jaar gespreid. Dit jaar verschijnen de eerste 750 exemplaren in de straat. Laadpaaloperator Allego zal via een concessie instaan voor de levering, plaatsing en uitbating van de laadpalen. 

In het Beerselse autopark zijn we al overgeschakeld naar CNG-wagens en beschikken we recent over onze eerste elektrische wagen; Veerle Leroy Schepen Beersel.

Waar wordt meest opgeladen? 

Elektrisch laden werkt anders dan traditioneel tanken. Benzine, diesel of gas tank je onderweg, meestal als je tank bijna leeg is. Elektrisch laden doe je anders.

Uit studies blijkt dat 70% van de laadbeurten gebeurt in en rond de privéwoning. Daarnaast wordt 20% van de oplaadbehoeften ingevuld door bedrijven die steeds meer laadpunten voorzien voor hun werknemers, bezoekers of klanten om op of bij te laden. Publieke laadpalen zijn, samen met die in winkel- of sportcentra, aanvullend goed voor de overige 10%. Ze zijn vooral belangrijk om te kunnen bijladen en afstanden tussen het opladen thuis (of bij bedrijven) te overbruggen. Ten slotte zijn er ook steeds meer snelladers langs snelwegen.

Het is de combinatie van alle types laadpunten die elektrisch rijden in Vlaanderen aantrekkelijk en makkelijk moet maken. 

‘Elektrische wagens veroorzaken minder CO2-uitstoot, minder geluidsoverlast en minder luchtvervuiling door fijn stof. Onze gemeente hoopt dat de publieke elektrische laadpalen het gebruik van elektrische wagens nog meer zal stimuleren’, zegt Gilbert Wouters, schepen van Mobiliteit en Verkeer. 

‘Elektrische wagens veroorzaken minder CO2-uitstoot, minder geluidsoverlast en minder luchtvervuiling door fijn stof, zegt Gilbert Wouters, schepen van Mobiliteit en Verkeer.

Laadpaal op verzoek

Publieke laadpalen zijn ook cruciaal voor wie niet de mogelijkheid heeft in of rond de woning een privé-oplaadpunt te plaatsen. 

Kun je thuis niet opladen en is er geen (of onvoldoende) publieke laadinfrastructuur in je buurt? Dan kun je, vandaag reeds, kosteloos de plaatsing van een publieke laadpaal in je buurt aanvragen via netbeheerder Eandis:

Het opladen zelf gebeurt tegen betaling, op dezelfde manier als bij de andere 2500 publieke laadpalen.

Wat verwacht de elektrische rijder?

Eenvoudig opladen aan een marktconform laadtarief is alvast een manier om drempels weg te werken. 

Er zijn vandaag al heel wat aanbieders van laadkaarten. Bedoeling is dat de meeste bestaande kaarten toegang krijgen tot de 2500 publieke laadpalen. Interoperabiliteit heet dat.

Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen: