Een nieuw voedselbos in Nevele!

Velt
Foto Velt

Voor de stad een ambitieus klimaatproject. Voor het dagcentrum de Vierklaver een heerlijke ontmoetingsplek.

Velt, de Vereniging voor ecologisch leven en tuinieren, plantte de eerste bomen van een nieuw voedselbos in Nevele. Voor de stad Deinze is het onderdeel van een ambitieus klimaatproject. Voor het dagcentrum de Vierklaver betekent het voedselbos een heerlijke ontmoetingsplek.

Na maanden van voorbereiding konden eindelijk de eerste bomen de grond in. Het werd een feestelijke en vrolijke dag dankzij de vrijwilligers die hielpen bij het planten. Het vroeger braakliggende terrein aan de Vierklaver, een dagcentrum voor mensen met een beperking, kan vanaf nu uitgroeien tot een heus voedselbos. Het bos zal niet alleen voor heerlijke lokale vruchten en planten zorgen, het is ook bedoeld als ontspanningsplek voor jong en oud. Omdat het grenst aan het atelier van de Vierklaver waar verschillende mensen met een beperking komen werken, wordt het voedselbos ook een plek van contact en integratie.

De stad Deinze streeft overigens ook naar ecologische meerwaarde. Met dit voedselbos werkt de stad aan haar klimaatdoelstellingen. Bomen halen immers CO2 uit de lucht. Tegelijkertijd zijn het lokale voedselbronnen die voedselkilometers vermijden. Dubbele winst dus!

Dit project kwam tot stand met steun van de Provincie Oost-Vlaanderen.

Ook een voedselbos in jouw gemeente? Bekijk het aanbod van Velt.

Lokale besturen uit de Provincie Oost-Vlaanderen kunnen via het milieucontrect rekenen op een tussenkomst van de Provincie van 50%.