Gemeente Koksijde zet stappen in elektrische logistiek

Gemeente Koksijde steekt de kop niet in het zand. We staan samen voor grote klimaatuitdagingen, en Koksijde wil daarom graag een steentje bijdragen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van elektrische wagens op de dienst Technisch Onderhoud.

We spraken met Rudy Baelen, diensthoofd Technisch Onderhoud. Hij staat in voor de openbare werken binnen de gemeente. Denk aan onderhoud van wegen, gebouwen, het openbaar groen en logistieke ondersteuning. Voor veel van de klussen zijn voertuigen nodig. “Waarom dan niet elektrisch?” stelt Rudy.

Welke elektrische voertuigen gebruiken jullie momenteel?

Rudy: “Gemeente Koksijde kocht twee elektrische voertuigen aan van het bedrijf Edrive. Zij leverden twee bestelwagens van het model Cenntro. Met een actieradius van iets meer dan 100 km zijn zo’n elektrische wagens perfect voor de gemeente. We werken vooral rond de kerktoren, dus we hoeven ook niet precies in te schatten hoeveel kilometers we kunnen doen. Een van de Cenntro’s wordt gebruikt door de straatvegers, in het kader van openbare netheid. De andere is voor schilderwerken van bijvoorbeeld zitbanken, gebouwen en straatbordjes.”

Wat zijn jullie ervaringen met elektrische mobiliteit en het model Cenntro?

Rudy: “Eigenlijk zijn we heel tevreden. Een elektrische wagen doet alles wat een bestelbusje op fossiele brandstoffen ook kan. We zijn ook content van het model dat we hebben aangekocht bij Edrive. Ze maken die bestelwagens in hun eigen atelier dus kunnen ze ook makkelijk inspelen op speciale noden en wensen.”

Is er ruimte voor uitbreiding?

Rudy: “Absoluut! We hebben nu deze twee voertuigen, maar er wordt wel gedacht aan uitbreiding. De plannen liggen al op tafel.”

Wat zijn de pro’s en contra’s van elektrische bestelwagens?

Rudy: “Het grootste voordeel is natuurlijk dat het een milieubewuste keuze is. Met de gemeente Koksijde willen we echt inspelen op milieuvriendelijke oplossingen, en willen we ook een voorbeeld geven aan onze inwoners. Naast inzetten op hernieuwbare energie en mobiliteit per fiets, is elektrische logistiek voor ons erg belangrijk.”
“Een nadeel is dat het nog niet helemaal rendabel is. Grote camionetten zijn een flinke investering. Gelukkig zijn er voor gemeenten ook heel wat subsidies, dus uiteindelijk is de aankoopprijs ongeveer gelijk aan een fossiele wagen. In het begin was het een beetje zoeken voor onze medewerkers: hoe start je zo’n elektrisch voertuig juist en hoe moet je er mee werken? Maar uiteindelijk heeft iedereen zich goed aangepast en is zo’n elektrische wagen nu de normaalste zaak. Ik zou het elke andere gemeente aanraden!”