Dump wegwerp in jouw gemeente

Het festivalseizoen 2019 wordt ingezet met een warme temperaturen en zwoele muziek. Daarbij past een verfrissend drankje, een unicum in 2019 want dat drankje wordt voor de laatste keer uitgeschonken in een wegwerpbeker. Vanaf 2020 vormen herbruikbare bekers, bestek en bordjes de headliners op de food court.

OVAM komt met een nieuwe wetgeving rond cateringmateriaal die een grote (duurzame) impact zal hebben. Vanaf 1 januari 2020 zal het op alle evenementen – van schoolfeesten tot grote festivals – verboden zijn om drank te serveren in wegwerpbekertjes, blikjes of petflesjes. Ook lokale overheden worden verplicht om afscheid te nemen van wegwerp.

Consumenten krijgen vanaf 2020 hun drankje geserveerd in herbruikbare bekers. Frisdranken kunnen wel nog aangekocht worden in grote petflessen, maar dan moeten deze backstage selectief ingezameld worden. Nog beter is glazen retourflessen gebruiken of dranken tappen via een postmixsysteem. Hetzelfde geldt voor bieren. Wie 90 procent van zijn plastic afval laat recycleren, mag wel nog wegwerpproducten gebruiken. Wie hiervoor kiest moet kunnen bewijzen dat 90 procent (en vanaf 2022 wordt dan 95 procent) van het afval terug wordt ingezameld.

Vandaag zijn er al  gelukkige al veel opties waar je gebruik van kan maken. Zo zijn er verschillende firma’s die herbruikbare bekers verhuren, zoals Ecocup, Festicup, Rekwub, of Huged. Dankzij een waarborgsysteem kan je voor één euro al je beker meekrijgen, geld die je terugkrijgt wanneer je de beker terug inlevert. Daarnaast kunnen lokale besturen, die de bekers willen aankopen en vervolgens uitlenen aan plaatselijke organisatoren, vanaf een investering van 5.000 euro bij afvalmaatschappij OVAM een subsidie aanvragen. Tot 50 procent van de kosten worden terugbetaald.

Voor de interne werking van jouw stad of gemeente (gemeentehuis, de bibliotheek en de technische dienst) betekent dit dat ook waterfonteintjes of koffieautomaten een make-over zullen ondergaan. Wegwerpbekers worden er vervangen door echte koffietassen of herbruikbare glazen. Dranken in petflesjes of blik zijn eventueel nog te verkrijgen in automaten maar ook dit probeert men een halt toe te roepen. Werknemers kunnen bijvoorbeeld de drankjes meenemen van thuis uit. Op de werkvloer moeten zeker voldoende correcte vuilnisbakken staan zodat alles goed kan ingezameld worden om naar recyclage af te voeren.

Foto Billiecup
Meert tips nodig?

• Ecolife begeleidt gemeenten en evenementorganisatoren bij het verduurzamen van hun events. Na het uitvoeren van een scan, helpen ze je bij de opmaak van een actieplan en uitvoering van concrete maatregelen. Wenst jouw gemeente te werken aan een duurzaam evenementenbeleid? Ecolife heeft  o.a. via haar samenwerking met de OVAM uitgebreide expertise rond het organiseren van groene events. Stel hen jouw vragen via 016 22 21 03 of info@ecolife.be
  • Op de portaalsite van de  Groene Vent vind je tips over het organiseren van duurzame events.
  • De Billiecup is een interessant concept voor gemeenten die ook naast evenementen wegwerp wensen te bannen. Dankzij een systeem van herbruikbare bekers aan 1 euro waarborg is het mogelijk om jouw drankje in een Billie Cup on-the-go te krijgen en op gelijk welk moment in een deelnemende zaak terug in te wisselen. Daarnaast leent de Billiecup zich ook tot city-marketing: de skyline van je stad kan je op de koffiebeker laten drukken om zowel duurzaamheid als je eigen stad te promoten. Meer info op: billiecup.be