Dringend wagen nodig? Binnenkort ook autodelen in Oudenaarde

HLN 15 februari 2019
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Het stadsbestuur van Oudenaarde heeft beslist om een systeem van autodelen in leven te roepen.

Nog voor de zomervakantie zullen twee auto's ter beschikking zijn. "Het voorstel kwam in 2016 al van gemeenteraadslid Murat Yurtay. Het schepencollege heeft nu beslist om te starten aan het station van Oudenaarde met een bestelwagen op benzine en een elektrisch aangedreven stadswagen" zegt mobiliteitsschepen Peter Simoens (Open Vld). "Daarnaast zal de stad ook een nieuwe elektrische deelwagen aankopen, die niet alleen als dienstwagen voor het personeel zal gebruikt worden, maar ook ter beschikking zal staan voor de burgers 's avonds en in het weekend."

Autodelen.net

"Omdat bij de standplaats voor een elektrische wagen ook een laadpaal nodig is en de nabijheid van veel bewoning evenzeer belangrijk is, kiezen we de parking aan de Ham als standplaats voor deze deelwagen", zegt Simoens. Het schepencollege keurde ook een samenwerkingsovereenkomst goed met autodelen.net. Daarbij wordt een begeleidingstraject gevolgd en ondersteuning voorzien bij de voorbereiding en ontwikkelen van een autodeelsysteem. Het systeem van autodelen zal nog voor de zomervakantie geïntroduceerd worden.

De stad Oudenaarde kon rekenen op de steun van de Provincie Oost-vlaanderen