Deelauto’s veroveren Vlaanderen en Brussel
BRUSSEL ‘Er zijn veel alternatieven, maar die ontdek je pas nadat je het mentale kader van de eigen auto op de oprit verlaten hebt’, zegt Dimitry D’hondt (42). Samen met zijn vrouw en twee kinderen woont hij in Lebbeke en doet hij al zeven jaar lang een beroep op autodelen. Daar is zijn gezin hoe langer hoe minder alleen in.
In twee jaar tijd is het aantal mensen dat gebruikmaakt van deelauto’s in Vlaanderen met 250 procent gestegen, in Brussel zelfs met 350 procent. Alleen in Wallonië komt het systeem maar moeizaam van de grond. Dat tonen cijfers van het Vlaams Netwerk Autodelen. ‘Mensen zijn het beu om elke dag tien minuten naar parking te zoeken’, zegt coördinator Jeffrey Matthijs. ‘En zo’n eigen auto is natuurlijk ook erg duur.’
Autodelen blijft het populairst in grote steden, waar aanbieders de meeste klanten per auto tellen en buren onderling de meeste opties hebben. Na Brussel zijn Antwerpen, Gent, Leuven en Mechelen koplopers. Maar sinds enkele jaren ontdekt ook het platteland de deelauto (DS 24 augustus). Intussen is in tweehonderd Vlaamse gemeenten, zoals Tielt, Lochristi en Maldegem, minstens één deelwagen beschikbaar.
In twee jaar tijd is het aantal mensen dat gebruikmaakt van deelauto’s in Vlaanderen met 250 procent gestegen
‘Een autodeler moet altijd plannen en zal sneller alternatieven als het openbaar vervoer overwegen’
JEFFREY MATTHIJS
Vlaams Netwerk Autodelen