De klimaatstrijd. Welke Antwerpse gemeente wint?

Provincie Antwerpen
Omdat het klimaat een zaak is van ons allemaal, startte provincie Antwerpen en haar gemeenten eind maart 2018 de Klimaatstrijd. Een strijd om alvast in de Provincie Antwerpen met kleine inspanningen het tij te doen keren en daar te starten waar het het makkelijkst is. Bij jezelf, met je buren, in jouw gemeente. Samen kan je deelnemen en zo je gemeente aan de titel ‘Gemeente met de Kleinste Ecologische Voetafdruk’ te helpen.

Want de Klimaatstrijd is ook een wedstrijd. Alle Antwerpse gemeenten strijden niet alleen voor een betere planeet, maar ook tegen elkaar. De gemeente die zich het meest inzet en de meeste vooruitgang boekt, neemt in maart 2019 de felbegeerde titel van ‘Gemeente met de Kleinste Ecologische Voetafdruk’ mee naar huis.

Hoe doe je mee?

Download de superhandige For Good-app die automatisch je ecologische voetafdruk berekent. De app trackt je transport. Je eetgewoonten en meterstanden geef je zelf in. De app verwerkt alle gegevens en geeft dan weer hoeveel aardbollen er nodig zijn als iedereen leeft zoals jij. En dat is best confronterend...
Via de challenge kan je dan meedoen aan missies om je ecologische voetafdruk te verkleinen. Zo kan je stijgen of dalen in het klassement. De ranking van de gemeenten is een afspiegeling van de resultaten van hun inwoners.

Nu al 62 van de 70 Antwerpese gemeenten.

Lint, Boom en Borgerhout voeren op dit moment het klassement aan. Binnenkort worden de Strijdleiders geïntroduceerd, zij gaan de Klimaatstrijd aanvoeren en van extra zuurstof voorzien. Onder meer Elisabeth Van Lierop (blogster), Antoine Geerinckx (ceo CO2logic), Cedric Hanet (Greenway, Dagen Zonder Vlees) en Maarten Desmet (For Good) zetten hun schouders mee onder de Klimaatstrijd. Wat is het doel? Nog meer inwoners sensibiliseren om ook hun steentje bij te dragen voor een beter klimaat door bijvoorbeeld minder met de auto te rijden, een week geen rood vlees te eten, ...
Wie geen smartphone heeft, vindt op www.vriendvan.be hapklare tips om zijn/ haar ecologische voetafdruk te verkleinen.