Dag van de Trage Weg komt er aan. 14 en 15 oktober.

Trage Wegen

Meer en betere paden en wegjes voor fietsers, voetgangers en ruiters. Dat is waar Dag van de Trage Weg om draait. Tijdens het weekend van 14 en 15 oktober is de kans groot dat er in jouw gemeente iets beweegt op, aan of langs trage wegen. Op dagvandetrageweg.be vind je alle geregistreerde acties in Vlaanderen en Brussel. En het aantal groeit nog elke dag! Doe mee, maak Dag van de Trage Weg bekend of registreer je activiteit als ze nog niet werd doorgegeven.

Verbeterde lokale mobiliteit in steden en gemeenten​

Hét moment om uit te pakken met een actief beleid

Steden en gemeenten erkennen het belang van trage wegen. Ze verbeteren de lokale mobiliteit voor jong en oud. Optimaal gecombineerd met omgevingskwaliteit, ecologie en recreatie. Tijdens het jaarlijkse campagneweekend zetten tientallen lokale besturen in heel Vlaanderen hun trage wegen in de kijker. Die activiteiten brengen steevast duizenden mensen op de been. Dit is hét moment om uit te pakken met een actief beleid en belangrijke schakels te verkennen: een herontdekt pad, een toeristisch parcours, een doorsteekbare verkaveling, een verkeersveilige verbinding naar school, enz. Doe-dagen met een zwerfvuilactie, de plaatsing van naambordjes of kleine onderhoudswerken waaraan burgers participeren zijn eveneens terug te vinden op de campagne-website.

Ook burgers op de bres voor Trage Wegen

Ook burgers en verenigingen organiseren activiteiten langs trage wegen. Doe mee en ontdek de mooiste landschappen van Vlaanderen, verken de steegjes in de stad, klink op nieuwe realisaties, ga op zoektocht langs de paden of steek zelf de handen uit de mouwen. De Dag van de Trage Weg is ideaal om jouw enthousiasme voor trage wegen met anderen te delen. Check de website en trek er samen op uit of registreer zelf nog gauw een activiteit!

Tip: ook na de Dag van de Trage Weg werken aan Trage Wegen?

Check het aanbod van Gemeente voor de Toekomst:

Wil je als gemeente nagaan hoe je kan inzetten op een actief beleid rond trage wegen, hierin geholpen door Trage Wegen vzw?

Wil je als burger of organisatie de aandacht vestigen op een essentiële ontbrekende schakel in jouw gemeente?