Dag van de Trage Weg 2021: 16-17 oktober 2021 Een voorproefje uit Ternat

Trage Wegen
Op 16 juli, na de dagenlange regen, gingen Dolf, Christine en Vincent op prospectie in Ternat om de Dag van de Trage Weg voor te bereiden. Leerrijk te zien in welke toestand de paden verkeren in deze extreme weersomstandigheden. Ook bij heel nat weer moeten trage wegen begaanbaar blijven. Het werd snel duidelijk dat de geplande route die de gemeente Ternat op de Dag van de Trage Weg wil voorstellen hier en daar nog extra onderhoud nodig heeft.

Uitpakken op de Dag van de Trage Weg

De Dag van de Trage Weg is de gelegenheid bij uitstek om het grote publiek enkele verborgen parels te laten ontdekken. Vorig jaar zette Ternat de dorpskernen Opalfene en Neeralfene in de kijker. Voor de gelegenheid werden enkele heropende buurtwegen (mét knuppelpad!) ingewandeld. De herstelde paadjes blijven volop in gebruik, met dank aan de vele (corona-)wandelaars. Voor de editie 2021 is de deelgemeente Sint-Katherina-Lombeek aan de beurt.

Beleidskader in opmaak

Het gemeentebestuur van Ternat grijpt het actieweekend aan om te tonen dat het menens is, met haar voornemen het traag netwerk op te waarderen. Zoals voorgeschreven in het gemeentewegendecreet, is de gemeente bezig met de opmaak van een beleidskader. Samen met Trage Wegen en enkele geëngageerde lokale vrijwilligers werden al een reeks stappen gezet in dit proces. Op de Dag van de Trage Weg (zaterdag 16.10) organiseert de gemeente een wandeling waarop het tussentijds resultaat wordt voorgesteld en feedback van de bewoners wordt verzameld.

Burgerparticipatie en inzet

De inventarisatie en ontwerpfase leiden spontaan tot enkele mooie voorstellen om het tragewegennet te versterken. Zo herontdekte Dolf, doorgewinterd wandelaar, lid van Wandelsport Vlaanderen en de lokale wandelclub Kruikenburg, op zijn lokale corona-ommetjes enkele buurtwegen tussen de Meersstraat en de E40. Prachtige verbindingen die - in combinatie met de trage wegen en enkele missing links ten zuiden van de Meersstraat - een mooie route opleveren. Dolf tekende een wandellus uit en we trokken samen met tragewegenambtenaar Christine op verkenning.

Het was fijn om te zien hoe vlot en respectvol het contact is tussen de gemeente en haar inwoners. De passie en inzet voor trage wegen en wandelen is wat deze inwoner en de ambtenaar delen. En dat zorgt voor een mooie synergie. Laat het een inspiratie zijn voor meer samenwerkingen tussen lokale besturen en vrijwilligers - en dus meer schone activiteiten op de Dag van de Trage Weg.

Laaghangend fruit wil geplukt worden

Selecteer enkele trage wegen als laaghangend fruit - paden die op wat achterstallig onderhoud na, klaar zijn om ontdekt te worden - en teken er een mooie route langs, bijvoorbeeld via www.routeyou.com. Bepaal op welke dag je activiteit plaats zal vinden (zaterdag 16 of  zondag 17 oktober) en registreer ze op >> www.dagvandetrageweg.be! En vergeet niet: Trage Wegen ondersteunt je met promomateriaal en communicatie.

Alle activiteiten zijn welkom, op voorwaarde dat ze trage wegen op een positieve manier in de kijker zetten.

Inspiratie, praktische info en tips vind je op >> de website.
Heb je nog hulp nodig bij de organisatie/registratie, of nood aan inspiratie? Contacteer ons via info@dagvandetrageweg.be.

Hoe kan Trage Wegen jouw gemeente helpen?