Centrum Kortrijk moet één fietszone worden

De Standaard 16 augustus 2018
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

De stad Kortrijk wil de komende jaren 74 fietsstraten realiseren. De auto wordt niet gebannen, maar de fietser krijgt voorrang. Ook het aantal schoolstraten wordt uitgebreid.

VAN ONZE MEDEWERKER KRIS VANHEE

KORTRIJK Het idee van één grote fietszone in het centrum van de stad komt niet van de stedelijke overheid, maar van bijna drie vierde van 3.004 ondervraagde Kortrijkzanen. Team Burgemeester ging de jongste weken op pad en toetste bij de Kortrijkzaan, zowel in het centrum van Kortrijk als in de deelgemeenten, een aantal voorstellen af.

73 procent van de ondervraagden wil één grote fietszone in de stad. Die is goed voor 58 aaneengeschakelde fietsstraten. Tel daarbij de 16 straten van het winkelwandelgebied en je komt aan 74. Als Kortrijk dat realiseert, zou het de eerste Vlaamse stad van het land zijn met dergelijk uitgebreid gebied waar de fietser absolute voorrang heeft. Zoiets bewerkstelligen kan voor weinig geld én de oppositie kan daar niet tegen zijn.

Vincent Van Quickenborne (Open VLD) ging zelf mee op pad voor de grote bevraging. Hij wil luisteren naar de inwoners en hun ideeën waarmaken als hij na 14 oktober aan zet is. Uit die enquête werden nu de voornaamste items gelicht, waaronder dat fietsplan. Van Quickenborne beseft dat het moeilijk kan liggen bij sommigen, maar de auto wil hij zeker niet helemaal bannen.
De Kortrijkzaan is ook te vinden voor meer schoolstraten, zoals nu bij de school op Pius X. Daar wordt de straat even afgesloten voor en na schooltijd om de veiligheid van de kinderen te waarborgen.

Er zijn nog een tweehonderdtal suggesties die de bewoners de stad aanreikten. Die konden tot dinsdag via internet verstuurd worden. ‘Er was nog een verrassende conclusie. We vroegen de burger of de belastingen moeten dalen of gelijk blijven. In het laatste geval kunnen we weer genoeg investeren. We denken aan historisch Kortrijk dat we willen aanpakken en aan de doortrekking van de Leieboorden tot aan Kortrijk Weide. 67 procent van de Kortrijkzanen kiest er niet voor de belastingen te verlagen. De burger kiest voor investeringen. We zullen de belastingen niet verlagen. Verhogen doen we evenmin.’