U bent hier

Cargofietsen meten zich met bestelwagens in Antwerpen

Bron: 
De Standaard 2 oktober 2018
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto An Van Gijsegem

De fietskoerierdienst Cargo Velo werd gisteren gelanceerd in Antwerpen. Het bedrijf levert onder meer goederen in de binnenstad vanuit een eigen depot. ‘We kunnen een bijdrage leveren aan het oplossen van problematieken zoals lucht­vervuiling en mobiliteit’, zegt Sander Vandenberghe van Cargo Velo.

VAN ONZE REDACTEUR JAN STASSIJNS
 
ANTWERPEN Cargo Velo is al zes jaar actief in Gent en breidt zijn dienstverlening nu ook uit naar Antwerpen. Het bedrijf is een van de achttien geselecteerde partners van het project Slim naar Antwerpen, dat inzet op slimme mobiliteitsoplossingen in de Antwerpse regio. Zo kan Cargo Velo op de stad Antwerpen rekenen voor onder meer financiële ondersteuning.
 
Hubs aan de stadsrand
 
Cargo Velo richt zich op ­expressvervoer en pakketverzendingen voor bedrijven, zelfstandigen en handelaars, met zogenaamde hubs aan de stadsrand. Voorlopig gaat het om een klein depot in de Kronenburgstraat in Antwerpen, waar goederen uit bestelwagens overgeladen worden op de vrachtfietsen van Cargo Velo. ‘Ondanks het feit dat hij binnen de Leien ligt, is die hub goed bereikbaar’, zegt Sander Vandenberghe, medeoprichter van Cargo Velo. ‘We werken onder meer samen met Proximus, dat zo niet meer met zijn bestelwagens tot op de Meir of de Keyserlei moet rijden, omdat wij het van aan de hub overnemen met de fiets. We zijn nu net gestart in Antwerpen, op termijn moeten we op zoek naar een groter verdeelpunt aan de rand van de stad.’
 
De stadsdistributie is maar één onderdeel van de dienstverlening van het fietskoerierbedrijf. Zo is er ook de expressdienst, waarbij vracht van de ene plek naar de andere vervoerd wordt. ‘In veel gevallen is de fiets in de stad sneller en dus betrouwbaarder dan gemotoriseerde vervoersmiddelen’, zegt Vandenberghe. ‘Daardoor kunnen we een strakke timing garanderen. We leveren onder meer aan medische labs, drukkerijen, bloemisten, broodjeszaken... Ook voor de e-commerce doen we steeds meer leveringen aan huis of kantoor.’
 
 
Alternatieven
 

‘We voelen dat we een bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van problematieken zoals luchtvervuiling en mobiliteit.

‘We willen vooral milieu­bewust en duurzaam zakendoen’, gaat Vandenberghe. ‘We voelen dat we een bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van problematieken zoals luchtvervuiling en mobiliteit. Maar we trekken dat ook door in ons personeelsbeleid. We werken alleen met mensen in loondienst, niet met freelancers. Nu zijn we met vijftien in Gent en momenteel met twee in Antwerpen, maar dat aantal zal snel toenemen.’
 
Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA), is blij met Cargo Velo in Antwerpen. ‘We zetten hard in op het zoeken naar alternatieve vormen van vervoer’, zegt hij. ‘Het gaat altijd over personen, maar ik ben blij dat het nu ook eens over vracht gaat.’
 
 

2.250 elektrische deelsteps toegelaten in stad

Na de deelwagens, -brommers en -fietsen verwelkomt de stad Antwerpen nu ook elektrische steps. Volgens een nieuw reglement mogen dat er maximaal 2.250 zijn. Maximum drie bedrijven mogen zulke steps aanbieden in Antwerpen, met elk tussen honderd en duizend steps. Binnen de Ring geldt een beperking van vijfhonderd deelsteps per aanbieder.

Al enkele aanbieders kwamen aankloppen bij de stad. Daarom was een verfijning van het reglement nodig. ‘Met de beperking van 500 deelsteps binnen de Ring beletten we ook dat de aanbieders zich alleen op dat gebied concentreren’, zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). ‘Zonder maximumaantal ontstaat er al snel wildgroei en een overaanbod, leert de ervaring in andere steden.’ (svw)

Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen: