U bent hier

Busje komt zo in Ronse: basisbereikbaarheid loont, ook in jouw gemeente

Foto TreinTramBus

Op basis van de ervaringen en ideeën van mensen uit de doelgroep, testen ze dit najaar enkele proefopstellingen. Zo wordt Ronse weer bereikbaar voor iedereen.

Wat als de bus niet meer rijdt, je geen geld hebt voor een auto of slecht te been bent? TreinTramBus en Rap Op Stap vonden elkaar in het project Busje komt zo. Samen met enkele andere organisaties en met steun van stad Ronse, gingen ze aan de slag om Ronse toegankelijker te maken voor mensen met een beperkt budget of handicap.
Op basis van de ervaringen en ideeën van mensen uit de doelgroep, testen ze dit najaar enkele proefopstellingen. Zo wordt Ronse weer bereikbaar voor iedereen.
 
Waar blijft dat busje?
 
Een doordeweekse avond in Ronse. Een concert loopt op zijn einde. Je gaat wachten op de bus, maar die komt niet. De laatste is al vertrokken. Een auto heb je niet, want die is duur. Te voet of met de fiets kan je niet, want je bent slecht te been. Daar sta je dan.
“Het overkomt veel mensen”, vertelt Rebecca De Backer, projectmedewerker bij TreinTramBus. “Het openbaar vervoer is vaak nog onvoldoende afgestemd op de noden van mensen met een handicap of een beperkt budget. Daar wilden we iets aan doen. Samen met Regionaal WelzijnsOverleg Oudenaarde startten we een project: Busje komt zo, vervoersoplossingen voor de Vlaamse Ardennen.”
 
Uitdagingen
 

Het openbaar vervoer is vaak nog onvoldoende afgestemd op de noden van mensen met een handicap of een beperkt budget.

Tijdens een netwerkmoment van de verschillende Rap-Op-Stap-kantoren, kwam ze in contact met Karine Raevens, projectverantwoordelijke bij Rap Op Stap Ronse. “Rap Op Stap helpt mensen met een beperkt budget aan een leuke uitstap of vakantie. Van hen horen we hoe moeilijk het soms is om te rekenen op het openbaar vervoer. Ook in Ronse. Daarom besloten we om samen te werken en ‘Busje komt zo’ naar Ronse te halen”, vertelt Karine Raevens.
Later gingen ze van start, samen met vier andere organisaties en met de steun van stad Ronse en het Sociaal Huis. “Eerst hebben we met financieel kwetsbare personen gepraat over hun mobiliteitsbehoeften, die we later verwerkten in enkele belangrijke uitdagingen”, legt Rebecca De Backer uit. “Die uitdagingen hebben we onlangs aangepakt in twee co-creatiesessies. Iedereen die graag wilde nadenken over oplossingen, was er welkom.”
 
Kleine ideeën, grote impact
 
De sessies werden een succes: 32 ideeën kwamen naar boven. Rebecca De Backer: “Enkele van die ideeën gaan we de komende maanden uittesten in een proefopstelling. 
 

Als ‘Busje komt zo’ iets aantoont, dan is het dat samenwerken loont.

Zo gaan we een mobipunt bemannen aan het station van Ronse, waar mensen makkelijk terechtkunnen met hun vragen. We lanceren ook een project waarbij iedereen zich als hulpverlener kan herkenbaar maken, bijvoorbeeld wanneer iemand hulp nodig heeft op de bus, of in het uitzoeken wanneer zijn bus komt. Daarnaast zijn er nog tal van andere ideeën. Vaak zijn die heel simpel, maar hebben ze toch een grote impact.”
 
Iedereen mee
 
Karine Raevens zag erg veel enthousiasme onder de deelnemers. “Nu zijn ze vooral benieuwd naar wat er zal gebeuren met al hun ideeën. Ze hopen dat er op langere termijn effectief dingen zullen veranderen, dat er blijft gewerkt worden aan lokale bereikbaarheid.”
 
Als ‘Busje komt zo’ iets aantoont, dan is het dat samenwerken loont. Eén stadsbestuur, zes organisaties. Voor één doel: zorgen dat iedereen vlot gebruik kan maken van openbaar vervoer. Dat niemand zich uitgesloten voelt in zijn gemeente. Dat niemands recht om op uitstap of vakantie te gaan, beknot wordt. “Participatief denken is belangrijk voor élke gemeente”, besluit Karine Raevens.
 
Wil ook jouw gemeente nadenken over basisbereikbaarheid en lokale bereikbaarheid? TreinTramBus heeft een inspiratiegids voor lokaal vervoer. Concreet aan de slag? Contacteer Rebecca De Backer: rebecca.debacker@treintrambus.be of 09 223 86 12.
Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen:


Om te reageren op artikels dien je eerst te registreren of in te loggen.