Burgercoöperatief elektrisch deelautonetwerk van start

REScoop

Tien Vlaamse burgercoöperaties bundelen hun krachten in het CEDAN-netwerk, een samenwerking die alle coöperanten toegang geeft tot meer dan 100 elektrische deelwagens van CoopStroom en Partago.

Dit ‘Coöperatief Elektrisch DeelAuto Netwerk’ is een samenwerking tussen coöperatieve autodeelaanbieders CoopStroom en Partago enerzijds, en energiecoöperaties Beauvent, Druifkracht, EcoOb, Ecopower, EnerGent, Klimaan, Vlaskracht en ZuidtrAnt anderzijds. Met hun aandeel van één van deze burgercoöperaties kan de coöperant gebruik maken van het gecombineerde deelwagenpark van CoopStroom en Partago, momenteel goed voor 101 deelwagens verspreid over heel Vlaanderen. Zo krijgen vanaf nu 75.000 coöperanten eenvoudig toegang tot elektrisch rijden.

Het doel is om een dicht netwerk aan elektrische deelwagens in Vlaanderen te voorzien, en dit zo veel mogelijk in combinatie met zonnepanelen en een daarop aangesloten laadpaal. Een mooi voorbeeld zijn de Partago-deelwagens in Bonheiden: zij worden opgeladen door laadpalen geplaatst door energiecoöperatie ZuidtrAnt, rechtstreeks aangesloten op zonnepanelen van Klimaan.

Particulieren, organisaties en lokale besturen kunnen elektrische wagens inbrengen in het deelautonetwerk.

Zo geeft gemeente Brasschaat het goede voorbeeld door 8 elektrische auto's in het netwerk te plaatsen. Gemeente Zwevegem brengt dan weer een eigen dienstwagen in. Via het oprichten van een Community kunnen burgers daarnaast ook een elektrische deelwagen in hun buurt krijgen door het garanderen van 4 abonnementen voor een looptijd van 1 jaar.

Het volledige netwerk en inschrijvingsformulier vind je terug op cedan.be.

CEDAN vloot

Hoe kan REScoop Vlaanderen jouw gemeente helpen?