Burgercoöperatie Energent zorgt voor meer zonnepanelen in Gent

De Standaard 30 maart
Originele titel:
Te weinig zonnepanelen op Gentse daken
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Te weinig zonnepanelen op Gentse daken

Gent hinkt achterop met zonnepanelen: slechts 6,5 procent van de bruikbare daken wordt benut. Daarom lanceert de burgercoöperatieve EnerGent de campagne ‘Gent Zonnestad’.

EnerGent werkt samen met het Chinese Trinar Solar, wereldtop wat betreft ecologische en sociale productiecriteria. Foto: Johan Eyckens

GENT ‘In Gent is er 799 hectare aan interessante dakoppervlakte. Daarvan is 57 hectare benut’, zegt ingenieur Jeroen Baets, die voor EnerGent de projecten Wijkwerf en Zonnestad begeleidt.

De cijfers tonen aan dat Gent achterloopt op het Vlaams gemiddelde van één op acht daken met zonnepanelen. Vergeleken met andere Vlaamse steden, doet Gent het niet veel beter of slechter.

EnerGent zocht cijfers bij Eandis, Stad Gent en in databanken. Die vertellen veel over de inkomensspreiding. ‘In wijken met een gemiddeld laag inkomen en veel huurders, heeft maar één tot twee procent zonnepanelen. De zon geeft vooral aan zij die al hebben. Diegenen die de lage stroomprijzen het beste kunnen gebruiken, zullen ze het laatst krijgen. Dat de kanaalzone het zo goed doet, heeft te maken met het immense industriële zonnepark De Zonneberg dat er ligt’, zegt John Vandaele van EnerGent.

Nog veel potentieel

Tine Heyse (Groen), schepen van Energie, beaamt dat er nog veel potentieel is in Gent. ‘Een gemeente met vooral rijhuizen kun je moeilijk vergelijken met een stad met veel appartementen. Onze zonnekaart is door Vlaanderen overgenomen. Wij willen meer zonne-energie, net zoals minister Tommelein (Open VLD). Bij een recente groepsaankoop van de Provincie zijn er 330 concrete Gentse dossiers. Wij geven een energielening aan 1 procent en doen straks weer mee aan twee groepsaankopen.’

De Provincie Oost-Vlaanderen en verbruikersorganisatie Test Aankoop doen al groepsaankopen voor zonnepanelen. Maar Jeroen Baets zegt dat EnerGent efficiënter kan werken en beter al begeleidt.

De campagne is ook gericht op appartementen, waar de aanpak niet vanzelfsprekend is

‘Zonnepanelen blijven ook zonder subsidies een rendabele investering’
JEROEN BAETS
EnerGent

‘Wij hebben een partnerondernemer, Linea Trovata. We deden een groepsaankoop vooraf. Je weet tot op de euro hoeveel het zal kosten. We hebben een scherpe prijs en zitten onder de 1.400 euro per ­kilowattpiek die Vlaanderen hanteert. Afhankelijk van het type dak, de panelen, het aantal en het type omvormer is de prijs 1.100 tot 1.500 euro. We staan in voor een objectief advies, voor begeleiding van het hele traject en voor overleg.’

Baets wijst erop dat met de EnerGent-voorwaarden een gezin 30 procent minder voor zijn stroom betaalt dan wanneer het die stroom koopt via het net: 46,5 euro per maand voor een verbruik van 3000 kWh, in plaats van een kleine 70 euro.
EnerGent benadrukt dat zonnepanelen ook zonder subsidies een rendabele investering blijven met een terugverdientijd van 7 tot 11 jaar, ook voor minder goede daken. Voor de panelen gaat EnerGent in zee met Trinar Solar uit China, dat tot de top drie van de wereld behoort als het over ecologische en sociale productiecriteria en recycleerbaarheid gaat.

EnerGent werkt samen met Natuurpunt, het Gents Milieufront, Beweging.net, de Vereniging voor Ontwikkeling en Emancipatie van Moslims (Voem). Zij krijgen een kleine vergoeding voor elk dossier dat ze aanbrengen.

EnerGent richt zich tot eigenaars en huurders en wil ook werken rond appartementen, waar de aanpak niet vanzelfsprekend is en er vaak een complexe situatie is met huurders en eigenaars.