U bent hier

Broers lanceren eerste elektrische taxi van Limburg

Bron: 
Het Nieuwsblad 26 januari 2020
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto Jasper Leonard

De broers Osmani rijden vanaf volgende week rond met de eerste elektrische taxi in Limburg. “We hebben een Tesla Model 3 gekocht, niet om meteen winst te maken, wel met het oog op de toekomst.” Eco-Taxi heeft standplaatsen in Genk en Hasselt. Arben (32) en Alban (29) Osmani zijn al van bij de start van hun taxibedrijf begaan met ecologie. Het wagenpark van Eco-Taxi bestond al uit hybride taxi's, en nu schakelen de broers nog een groene versnelling hoger. Ze schaften zich een Tesla Model 3 aan. “De prijs? 50.000 euro, exclusief btw, en een autonomie van 370 kilometer”, rekent Arben uit. Er komen, met andere woorden, veel taxiritten aan te pas voordat de broers Osmani deze investering hebben terugverdiend.

Haalbaar?

Een rondvraag bij verschillende Limburgse taximaatschappijen leert dat de broers de eerste in de provincie zijn die een elektrische wagen als taxi inzetten. Maar ook dat de concurrentie zich veel vragen stelt bij de haalbaarheid van hun groene initiatief. “Onze wagens moeten constant rijden. Hoe doe je dat dan als de auto acht uur aan een laadpaal moet hangen?” klinkt het bij een Hasselts vervoersbedrijf. “Bovendien zijn er te weinig laadpalen. Voorlopig is een elektrische taxi voor ons dus niet interessant. Misschien als de overheid deze markt wat meer gaat stimuleren? Maar dat zie ik niet meteen gebeuren.”


“Uiteraard zal onze Tesla vaak stilstaan”, geeft Arben toe. “De batterij opladen duurt al zo'n zeven tot acht uur. Er is wel een supercharger in Lummen waardoor de batterij na veertig minuten weer opgeladen is, maar dan nog ... Alban en ik hebben wel een groot voordeel: wij hebben allebei nog een andere job, ik bij SABCA in Lummen en mijn broer als autoverkoper. Wij werken vaak in het weekend en hebben door de week veel tijd. Daardoor zijn we ook met Eco-Taxi begonnen. Uitgezonderd wij beiden zijn wij met vier deeltijdse chauffeurs.”


“We hebben de Tesla 3 vooral aangekocht met het oog op de toekomst, niet om er meteen rendement uit te halen”, zegt Arben. “We willen met ons taxibedrijf de trend van het elektrisch rijden volgen. Het blijft voorlopig ook bij één elektrische taxi. Wij zien het als een test waarbij wij ook feedback geven aan Tesla. Dit is voor ons een manier om te groeien. Als je geen stappen zet, sta je stil. En stilstaan is achteruitgaan.” Overigens zal een taxirit met de Tesla evenveel kosten als met een andere wagen van Eco-Taxi.

Stimuleren

Bart Dumoulin, projectmanager Clean Power for Taxis van de Bond Beter Leef milieu, juicht de aankoop van de Limburgse broers Osmani toe. “Momenteel rijden er in Vlaanderen maar 45 elektrische taxi's rond. Ze mogen dan wel duur in aankoop zijn, maar als we kijken naar de totale eigendomskosten, zijn ze wel interessant. Het onderhoud is goedkoper en de brandstofkosten liggen lager”, aldus Dumoulin.
“Toch zullen vele steden in de toekomst nog maatregelen moeten nemen om elektrische taxi's te stimuleren, zoals het plaatsen van extra laadpalen.” (geho)