Bornem. Elektrische fietsen en veilige fietsparkings moeten auto's uit centrum houden

Het laatste nieuwe 13 december 2017
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
BORNEM 120 elektrische deelfietsen, veilige fietsenstallingen en een proefproject rond de Bornembus moeten samen zorgen voor minder wagens in het centrum van Bornem. “Ons doel is de Bornemnaar te overtuigen om voor korte verplaatsingen niet meteen naar de auto te grijpen”, zegt burgemeester Luc De boeck (CD&V).

“Net als in vele andere gemeenten neemt ook in Bornem de verkeersdruk alsmaar toe. Uit studies is gebleken dat inwoners niet enkel voor lange verplaatsingen hun auto nemen, maar ook om kortere afstanden van enkele kilometers te overbruggen blijft dit een populair vervoersmiddel. Vanuit het bestuur gaan we van 2018 in Bornem het ‘Jaar van de Fiets’ maken, met een reeks investeringen die fietsen makkelijker en populairder moeten maken”, zeggen burgemeester Luc De boeck en schepen Tom Van Bel (Groen).

”We starten met een project rond elektrische deelfietsen, goed voor een investering van 120.000 euro per jaar, van 2018 tot 2020. Bovenop ligt nog eens 30.000 euro klaar voor de aanleg van verschillende fietsparkings. Het doel is om de elektrische deelfietsen te verspreiden over de verschillende Bornemse deelgemeenten, zodat inwoners ze kunnen gebruiken voor hun verplaatsingen van en naar het centrum. We kiezen heel bewust voor elektrische fietsen, omdat deze duurder zijn in aankoop en dus niet voor iedereen beschikbaar. Bovendien zijn de afstanden vanuit onze deelgemeenten een pak verder dan bijvoorbeeld in een stad waar met gewone deelfietsen wordt gewerkt en kunnen we met de elektrische exemplaren de reistijd enorm verkorten. We bekijken ook de mogelijkheid om eventueel in samenwerking met de Bornemse bedrijven met deze elektrische fietsen een makkelijke verbinding te maken tussen bijvoorbeeld het NMBS-station en het bedrijvenpark.”

Fietsplan

“Wie met de eigen fiets naar het centrum komt, moet die tweewieler ook veilig kunnen stallen. Daarom investeren we in 2018 zo’n 80.000 euro in een beveiliging en afsluiting van de fietsenstalling aan het station. Toegang zal enkel mogelijk zijn met identificatie bijvoorbeeld door vingerafdrukken, er zal ook ruimte zijn voor fietskarren, de mogelijkheid om banden op te pompen enz.”, sommen De boeck en Van Bel op. “In de lente lanceren we een Bornems fietsplan en we onderzoeken de mogelijkheid om fietsstraten in te voeren. Voor deze acties ligt nog eens 35.000 euro klaar. En ook in 2018 wordt een reeks fiets- en voetpaden heraangelegd, goed voor 200.000 euro, om ook het fietsen te stimuleren.”

Bornembus

Voor wie zich niet meer met de fiets kan verplaatsen, wordt in 2018 de Bornembus in het leven geroepen. Ook deze bus moet de Bornemse deelgemeenten met het centrum verbinden en de parkeerdruk doen dalen. Het voorstel van de sp.a-fractie werd op de gemeenteraad van november goedgekeurd door alle partijen, behalve CD&V.
”Wanneer en hoe die Bornembus precies zal rijden en aan welke tarieven, is nog niet duidelijk. Afgaand op de informatie uit gemeenten waar een gelijkaardige bus rijdt, voorzien we in 2018 een bedrag van 100.000 euro voor de Bornembus.”