U bent hier

Bornem eerste landelijke gemeente met elektrische deelfietsen

Bron: 
De Standaard 22 september 2018
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto Bornem

We denken dat meer mensen die in Bornem werken met de trein zullen komen als ze aan het station een fiets kunnen nemen. Schepen van ­Mobiliteit Liesje Pauwels (CD&V)

BORNEM ‘Ik was drie jaar geleden in Kopenhagen’, zegt schepen van ­Mobiliteit Liesje Pauwels (CD&V) ‘Daar maakte ik kennis met een deelsysteem voor elektrische fietsen en ik zag meteen het voordeel van dat systeem voor Bornem. Alleen bestond er in ons land geen dergelijk deelsysteem.’
 
Mobiliteitsambtenaar Greet De Boeck sprak op een congres enkele ­bedrijven aan. ‘Zo raakte ik in gesprek met Alexander De Bièvre van Mobit, dat een fietsdeelsysteem in negen Vlaamse steden en gemeenten beheert’, zegt De Boeck. ‘Ik legde uit dat we een deelsysteem wilden voor ­elektrische fietsen. Mobit wilde mee­stappen in het verhaal en na een tijd brachten we ook Flexpack en Business Bike Solutions rond de tafel, twee bedrijven uit de streek.’
 
Zonnepanelen
 
‘Wij zorgen voor de slimme sloten’, legt De Bièvre uit. ‘Via een app op je smartphone kun je het slot van een fiets ontgrendelen of zelfs vooraf een fiets reserveren. Alle fietsen hebben een zonnepaneeltje om de gps en het beheerssysteem te voeden. Wie de app heeft geïnstalleerd, ziet waar er fietsen beschikbaar zijn. We zijn nu een jaar actief en ­Bornem is de tiende gemeente waarmee we samenwerken. We tellen 14.000 gebruikers, hebben 1.400 fietsen staan en die legden in een jaar 90.000 ritten af.’ 
 

‘Wij zijn de eerste landelijke gemeente die in een dergelijk systeem investeert, maar ik ben er zeker van dat er nog veel zullen volgen’

De fietsen worden geleverd door Business Bike Solution, het bedrijf van Davy Staes uit deelgemeente Mariekerke. ‘Wij assembleren de fietsen’, zegt Bruno De Maeyer, afgevaardigd bestuurder van sociale werkplaats Flexpack uit Puurs. ‘We hebben ook een project lopen bij Pfizer in Puurs. Werknemers kunnen aan de stations van Temse, Puurs en Ruisbroek een elektrische fiets nemen om naar het werk te rijden. In De Schorre in Boom hebben we twintig elektrische fietsen staan.’
 
‘Wij zijn de eerste landelijke gemeente die in een dergelijk systeem investeert, maar ik ben er zeker van dat er nog veel zullen volgen’, zegt schepen van Milieu Tom Van Bel (Groen). ‘We investeren nu 30.000 euro in het project, normaal moet dat de komende twee jaar ook gebeuren. We hopen dan wel te kunnen genieten van een klimaat­subsidie.’
 
Drie groepen gebruikers
 
Schepen van Mobiliteit Liesje Pauwels ziet drie groepen gebruikers voor de fietsen: ‘Uiteraard onze inwoners die van het centrum naar een deelgemeente of omgekeerd willen fietsen. We denken dat meer mensen die in Bornem werken met de trein zullen komen als ze aan het station een fiets kunnen nemen. Bovendien verkennen toeristen graag de streek op een elektrische fiets.’ 
 
Burgemeester Luc De boeck (CD&V) had voor de eerste rit met de elektrische fiets een fietshelm meegebracht. ‘Je rijdt met zo een fiets al snel 25 kilometer per uur. Ik vind het een goed idee om het gebruik van de fietshelm te promoten.’ 
 
De fietsen kunnen voorlopig alleen via de app worden gehuurd. ‘We werken eraan om tegen begin volgend jaar ook de Mobibkaart aan ons systeem te koppelen en een gemeentelijke ­beurtenkaart’, zegt De Bièvre. 
 
De elektrische fietsen staan voorlopig alleen aan het station van Bornem, ­tegen 1 oktober worden de plaatsen bekendgemaakt waar de andere fietsen zullen beschikbaar zijn. Een ­gewone fiets huren kan vanaf 45 cent voor twintig minuten of 3 euro per dag. De tarieven voor de elektrische fietsen worden nog bepaald.
 
GUY DELFORGE
Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen: