U bent hier

Binnenkort rijden er richting Antwerpen en Brussel negen gloednieuwe ‘kantoorbussen’

Bron: 
De Standaard 4 januari 2018
Originele titel: 
‘De file? Die merk ik niet eens op’
Foto Colruyt Group

REPORTAGE  Binnenkort rijden er richting Antwerpen en Brussel negen gloednieuwe ‘kantoorbussen’ met tafeltjes, wifi en koffie. Wie ze al kent, is enthousiast: ‘Als ik op kantoor aankom, zijn al mijn mails beantwoord.’

VAN ONZE REDACTEUR JEF POPPELMONDE
 
HALLE ‘Ik kan beter werken op deze bus dan achter mijn bureau. Hier heb je echt de tijd voor jezelf. Twee uur per dag is dit een cocon waarin ik mijn mailbox kan legen. Op kantoor heb je de hele tijd af te rekenen met collega’s die vragen stellen of met extra taken komen opzetten. Als ik hier zit, denken zij dat ik al thuis ben. Maar dat is natuurlijk niet zo.’
 
Al fluisterend somt Thomas Alliet (27) op wat voor hem de troeven zijn van de ‘kantoorbus’. Rond hem is het muisstil, terwijl de bus nochtans over de E40 in de richting van Gent dendert. Iedereen is onderweg naar huis maar tezelfdertijd naarstig bezig met de laatste loodjes van de werkdag.
 
In het najaar komen er in Vlaanderen negen nieuwe lijnen met kantoorbussen bij. Ze rijden richting Antwerpen en Brussel, maar precieze trajecten liggen nog niet vast. De werknemers van de deelnemende bedrijven (die ook nog niet bekendgemaakt zijn), zullen vanaf dan ‘hun reistijd kunnen omzetten in betaalde werktijd’, zegt Elise Raman, die met de Beroepsvereniging van Autobus- en autocarondernemers (BAAV) het project coördineert.
 

Een eerste proefproject van zes maanden werd met twee jaar verlengd.

‘Uit de twee nog lopende proefprojecten bij EY en Colruyt Group blijkt nu al dat 97 procent van de gebruikers tijd wint met de kantoorbus en dat 88 procent een betere work-life balance kan realiseren.’

Alle achtentwintig zetels tot eind februari gereserveerd

Intussen al bijna anderhalf jaar lang rijdt de kantoorbus van Colruyt elke ochtend van Gentbrugge naar het hoofdkantoor van de warenhuisketen in Halle en ’s avonds – om kwart over vier – ook weer terug. Een eerste proefproject van zes maanden werd met twee jaar verlengd. Tot groot jolijt van de gebruikers. Nu al zijn alle achtentwintig zetels tot eind februari gereserveerd. ‘Elke avond ga ik op de website kijken of er toevallig geen plekje is vrijgekomen’, zegt Ilse Heylens (43).
 
‘De bus vertrekt ’s ochtends om half acht en komt meestal tussen half negen en negen uur aan. Zelf zit ik al om zeven uur klaar in de bus. Als ik aankom op kantoor zijn al mijn mails beantwoord en is mijn planning voor de rest van de dag klaar. De file, die merk ik niet eens op. Zo druk ben ik in de weer. Er is weinig dat je hier niet kan doen.’

Je zit wel met dertig in één bus, in plaats van allemaal alleen in dertig auto’s

Al moet je wel een sterke maag hebben. ‘De eerste keer was ik maar net op tijd en moest ik helemaal achteraan gaan zitten’, vertelt Sien Vergeylen (24). ‘Toen ben ik goed misselijk geworden. Maar op andere plaatsen in de bus is dat geen probleem.’
 
Maar tijd vinden om onderweg te werken, kan dat ook niet op een trein? ‘Ik ben van Torhout’, zegt Heylens. ‘Op mijn allereerste dag bij Colruyt nam ik de trein: ik was ruim twee uur onderweg. Die rijdt niet wanneer je hem nodig hebt. Doet hij dat wel, dan zit hij overvol en mag je al blij zijn als je plaats hebt – laat staan dat je kan werken. En je hebt er geen wifi: een enorm nadeel.’
 
Maar zo’n trein staat wel niet mee in de file. Dat doet de bus wel. ‘Hij blijft inderdaad gebonden aan de oververzadigde infrastructuur’, zegt Dieter Verschaeve (27), die elke dag vanuit Oostduinkerke naar Gent rijdt en daar op de bus stapt. ‘Maar je zit wel met dertig in één bus, in plaats van allemaal alleen in dertig auto’s.’
 

Duurzaam verankeren

Foto Colruyt Group
Wat hebben bedrijven zelf te winnen bij een kantoorbus? ‘Meer tevreden werknemers, in de eerste plaats’, zegt David Van Daele, personeelsverantwoordelijke bij Colruyt. ‘Maar het breidt ook ons rekruteringsgebied uit tot ver in Oost- en West-Vlaanderen. En dan is er ook nog de fileproblematiek, die wij mee willen aanpakken. Want hoe meer auto’s op de weg, hoe trager onze vrachtwagens bij de winkels raken.’
 
Of het proefproject – dat loopt tot maart 2019 – uitgroeit tot een permanent initiatief, weet Colruyt nog niet. ‘Dit moet ook rendabel zijn voor het bedrijf’, zegt Van   Daele. ‘Misschien kan het feit dat nu nog meer bedrijven op de kar springen ook ons een extra dynamiek geven, of wie weet politici aanzetten tot maatregelen die initiatieven als dit duurzaam kunnen verankeren.’
 
Als het van de werknemers afhangt, zal de ‘kantoorbus’ nog wel even blijven rijden. Want, zegt Alliet: ‘De koffie is goed, de wifi is snel en op vrijdagavond is de sfeer hier al wat meer gelaten. Dan leer je collega’s van andere afdelingen kennen die je anders nooit ziet.’
Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen: