Begijnendijk doet beroep op Ecolife voor de uitvoering van het klimaatplan

Zoals vele ‘kleine’ gemeenten heeft Begijnendijk een beperkte milieudienst met een vol takenpakket. Het klimaatactieplan werd eerder dit jaar door de gemeenteraad goedgekeurd en er is budget voorzien voor de uitvoering ervan.
De samenwerking betreft een drietal concrete acties van het klimaatpan, rekening houdend met de personeelscapaciteit en de budgettaire krijtlijnen.

Ecolife biedt ondersteuning zowel bij de voorbereiding, als de uitvoering en de evaluatie van de acties en de bijhorende communicatie.
Op die manier garandeert Begijnendijk de uitvoering van de eerste concrete en positieve acties.  Deze vormen niet alleen een duidelijk signaal voor de burger maar zijn ook relevant voor de rapportering naar Europa betreffende de uitvoering van het klimaatactieplan.
De aanpak is dienstondersteunend, dit wil zeggen dat de milieudienst het eigenaarschap behoudt  over alle uitgevoerde acties. We werken volgens het ‘train-the-trainer’ principe gericht op capaciteitsopbouw zodat de gemeente verder zelfstandig klimaatacties op kan zetten.

Ecolife biedt diverse begeleidingen bij de participatieve uitvoering van gemeentelijke klimaatactieplannen, flexibel en op maat. Zo ondersteunen we Wezembeek-Oppem bij participatie en communicatie en organiseren we bijvoorbeeld een renovatiemarkt in Steenokkerzeel en Kampenhout.