Beersel. Zonnesalons zijn deel van campagne om hernieuwbare energie in de kijker zetten

het Nieuwsblad 7 maart 2018
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

BEERSEL - Tijdens het eerste Zonnesalon in Beersel kreeg een groep inwoners van onafhankelijke expert uitleg over zonnepanelen. “Zonnepanelen kosten minder dan ik dacht, en ze zijn snel terugverdiend.”

Dworpenaars Elsie De Greef en haar echtgenoot Benny Vandersteen organiseerden maandagavond bij hen thuis het allereerste Zonnesalon in de gemeente Beersel. Het gaat om een project in samenwerking met het gemeentebestuur en de provincie Vlaams-Brabant.

“Zonnesalons zijn infoavonden over zonne-energie bij Beerselaars thuis. Een gastheer of gastvrouw nodigt enkele buren, vrienden of familieleden uit, en de gemeente zorgt voor een onafhankelijk expert in zonne-energie en een pakket fairtradeproducten om er een gezellige avond van te maken”, zegt schepen Veerle Leroy (Groen), bevoegd voor Energie en Milieu. “Tijdens zo'n Zonnesalon onderzoekt de expert aan de hand van energiefacturen en luchtfoto's voor alle aanwezigen of hun dak geschikt is voor zonnepanelen, en hoe groot het financieel voordeel voor hen persoonlijk kan zijn. De deelnemers krijgen die avond alle nodige praktische informatie en kunnen ook meteen aansluiten bij de voordelige groepsaankoop voor zonnepanelen van de provincie Vlaams-Brabant.”

Overtuigd

De gemeente zorgt voor een onafhankelijk expert in zonne-energie

Gastvrouw Elsie De Greef was na afloop van het allereerste Zonnesalon alvast zeer enthousiast. “De infoavond was zeer leerrijk. We kregen heel praktische informatie en het was heel concreet voor de aanwezigen. Met een luchtfoto van het huis en je elektriciteitsfactuur werd iedereen zijn situatie ontleed en kreeg je alle informatie over onder meer het aantal zonnepanelen en de kostprijs ervan. Wij dachten dat zonnepanelen 10.000 euro ging kosten, maar het blijkt uiteindelijk slechts 4.000 euro. Bovendien is het een investering die we op een dikke zes jaar zullen hebben terug verdiend. Wij zijn overtuigd, wij willen zonnepanelen!”

De Zonnesalons maken deel uit van de campagne Beersel wekt op, een verzamelnaam voor verschillende projecten waarmee de gemeente Beersel al haar inwoners, bedrijven en verenigingen wil aanmoedigen en ondersteunen om meer hernieuwbare energie op te wekken. Omdat het project Beersel wekt op bijdraagt tot de ambitie van de provincie Vlaams-Brabant om klimaatneutraal te worden, krijgt de gemeente Beersel een subsidie van 54.888 euro.

Inwoners die een gratis Zonnesalon willen organiseren kunnen terecht bij de milieudienst van de gemeente Beersel via beerselwektop@beersel.be of 02 359 17 55. Meer informatie: www.beerselwektop.be