Basisschool in Branst experimeteert met proefopstelling voor veilige schoolbuurt

GVA 18 september 2018
Originele titel:
Vliegende geit maakt schoolomgeving veiliger
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto Lama

Aan basisschool De Appelboom in de Pastoor Peetersstraat in Branst (Bornem) staat de komende weken een proefopstelling met aanpasbare elementen. Die doen niet alleen dienst als verkeersremmer, maar ook als zitbanken, fietsenrek en een sjoelbak. De proefopstelling in Branst is het eerste resultaat van LaMA Bornem. LaMA staat voor 'Laboratoria voor Mobiele Alternatieven' en is een initiatief van Netwerk Duurzame Mobiliteit.

Het doel is mobiliteitsvraagstukken in een buurt te bekijken en oplossingen te zoeken waar mogelijk. “Dit project begon meer dan negen maanden geleden”, zegt Kris Van Bercklaer, directeur van De Appelboom. “In januari dienden we een dossier in bij LaMA, maar eigenlijk ligt de oorsprong van deze proefopstelling nog verder in de tijd. In november vorig jaar werkten onze leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar mee aan het project 'Mijn lucht, mijn school' van Greenpeace. De luchtkwaliteit aan de school werd gemeten en we dachten allemaal dat het hier in de landelijke omgeving best zou meevallen. Het viel tegen, we scoorden op alles hoger dan onze referentiewaarden.”

Via schepen Tom Van Ranst (CD&V) kwam de school in contact met LaMA. In het voorjaar werden workshops voor ouders en buren georganiseerd in het gemeenschapshuis in Branst. Tijdens een LaMA Junior workshop in De Appelboom gingen de kinderen aan de slag met maquettes. De resultaten van deze workshops zijn te bezichtigen tijdens de Week van de Mobiliteit.

Met opstellingen als deze, die gedragen worden door ouders en de buurt, zorgen we ervoor dat kinderen minstens veilig de school kunnen verlaten. Burgemeester Luc De boeck (CD&V)

“De kinderen die nu in het zesde jaar zitten, konden vorig schooljaar ook concreet mee nadenken over hoe ze de schoolstraat wilden inrichten”, zegt Van Bercklaer. “Een deel is nu gerealiseerd.”

Modulaire elementen

Tom Van Ranst maakte een aantal schetsen van modulaire elementen. Die werden door Ecosoc vervaardigd. “We kunnen met de modules bouwen wat we willen”, zegt Van Ranst. “Hier hebben we een element gemaakt dat het verkeer afremt, maar dat ook na de schooluren door de buurt kan worden gebruikt als zitbank. Er is zelfs een sjoelbak in geïntegreerd. Ik tekende ook elementen met een zonnepaneel en een USB-lader, maar dat hebben we nog niet gemaakt.” De elementen kregen het logo van De Vliegende Geit, naar de legende uit Branst.

“In een schoolbuurt heerst dikwijls chaos”, zegt burgemeester Luc De boeck (CD&V). “Met opstellingen als deze, die gedragen worden door ouders en de buurt, zorgen we ervoor dat kinderen minstens veilig de school kunnen verlaten. Iedereen moet een kleine inspanning doen om wat verder te stappen naar de auto of met de fiets te komen. We willen graag ook andere schoolomgevingen aanpakken.” De schoolstraat blijft tot het begin van de herfstvakantie staan en wordt dan geëvalueerd. (gdb)