Autodelen.net en Taxistop ijveren voor mobipunten in Vlaanderen

Taxistop en Autodelen.net stellen een nieuw concept voor: "mobipunten". Dit zijn knooppunten voor verschillende vervoerswijzen op buurtniveau. Een mobipunt bestaat uit enkele parkeerplaatsen voor autodelen, fietsparking en een nabije halte van openbaar vervoer. Taxistop en Autodelen.net leerden het concept kennen in Bremen en het Noorse Bergen en willen dit graag ook in Vlaanderen.

Vandaag bestaan in verschillende Vlaamse steden al autodeelstandplaatsen die ook aansluiten op andere vervoerswijzen. Het kind een naam geven, moet leiden tot meer herkenbaarheid, kwaliteit. We kozen ervoor om een duidelijk merkbeeld met bijkomende criteria te laten ontwikkelen om te vermijden dat elke gemeente een eigen weg zou opgaan.

Een mobipunt kan zowel in een woonbuurt, als op een bedrijventerrein ontwikkeld worden. We willen dat iederen op elk moment de meest efficiënte vervoerswijze kan kiezen. Een mobipunt brengt de verschillende vervoersmodi samen.

Heb je interesse om mobipunten in uw gemeente te installeren? Wil je het concept en de criteria beter leren kennen? Download dan nu de conceptnota.

Meer info

Het uitdenken van het concept, de ontwikkeling van het beeldmerk en illustraties en de verdere promotie kaderen binnen het Interreg Noordzee project Share-North, gecofinancierd door de Provincie Oost-Vlaanderen.
Het Share-North project zorgt onder meer voor een overdracht van kennis van de steden Bremen en Bergen (Noorwegen). Beide steden hebben momenteel een beleid rond mobipunten.

Autodelen.net vzw – K.M. Hendrikaplein 65B – 9000 Gent
Jeffrey Matthijs, directeur. 0495 88 34 98 – jeffrey@autodelen.net