Autodelen gelanceerd in Heist-op-den-Berg

Gazet Van Antwerpen 5 mei 2017
Originele titel:
Autodelen gelanceerd in gemeente
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Kristof Van Rompaey

HEIST-OP-DEN-BERG - Nadat een jaar geleden aan het station al de eerste deelfietsen van Blue-bike werden onthuld, kunnen Heistenaars voortaan ook auto's delen. De twee Citroën C3's staan ondertussen te blinken op de parking aan de Leopoldlei.

Cambio-autodelen is een systeem waarbij op vaste standplaatsen in een stad of gemeente auto's ter beschikking staan. Wie zich registreert, kan die tegen een vergoeding reserveren en vrij gebruiken. "Ideaal om bijvoorbeeld boodschappen te doen, wat gerief te verhuizen of voor een daguitstap", vertelt schepen van Mobiliteit David Geerts (sp.a). "Op het eind van de rit zet je de auto terug op de standplaats, zodat de volgende gebruiker die gemakkelijk terugvindt. Het systeem is ideaal voor mensen die  jaarlijks weinig kilometers rijden. Je hebt een auto wanneer je wil, maar ook enkel dan, want een wagen die stilstaat, kost nog steeds geld. Je bent bovendien verlost van zaken als onderhoud, herstellingen en autokeuring."

De eerste twee deelwagens staan inmiddels geparkeerd op de parking aan de Leopoldlei. De bedoeling is om het aanbod op termijn uit te breiden, afhankelijk van de vraag. Wie van het systeem gebruik wil maken, moet zich daarvoor inschrijven. Geïnteresseerden ontvangen daarna een Cambio-kaart met pincode die toegang geeft tot de wagen. Reserveren kan via de internet en de Cambio-app. Huren kan voor een uur, enkele uren, of meerdere dagen. Op dinsdag 9 mei om 20u vindt in café Vélodroom bij cc Zwaneberg nog een infoavond plaats over het systeem. "De mensen van Cambio geven je alle nodige informatie en er is ruim tijd voor alle vragen", luidt het.

www.cambio.be