Asse is Vlaams-Brabantse klimaatgemeente

Persbericht provincie Vlaams-Brabant, Ecolife en Bond Beter Leefmilieu

Asse werd verkozen tot ‘Vlaams-Brabantse klimaatgemeente 2016’. Hun project ‘Straat met het beste klimaat’ is het meest innovatieve, participatieve en ambitieuze klimaatproject.

Tijdens het provinciaal netwerk- en inspiratiemoment over klimaat voor en samen met gemeenten, het middenveld, burgers en klimaatpioniers werd Asse, met het project ‘Straat met het beste klimaat’, verkozen tot de ‘Vlaams-Brabantse klimaatgemeente 2016’.

‘We hebben de ambitie om van de provincie Vlaams-Brabant tegen 2040 een klimaatneutrale provincie te maken’, zegt Tie Roefs, gedeputeerde voor milieu en duurzaamheid. ‘Maar dat kunnen we niet alleen. Daarom steunen we klimaatprojecten van gemeenten, verenigingen, het middenveld, bedrijven en kennisinstellingen, gericht op het verlagen van de CO2-uitstoot. We zijn ervan overtuigd dat het project van Asse een voorbeeld kan zijn voor vele andere klimaatprojecten’.

Een van die projecten is ‘Vlaams-Brabantse klimaatgemeente 2016’ van Bond Beter Leefmilieu en Ecolife. Met steun van de provincie daagden ze gemeenten in Vlaams-Brabant uit om een innovatief klimaatproject op poten te zetten.

‘We hebben de ambitie om van de provincie Vlaams-Brabant tegen 2040 een klimaatneutrale provincie te maken. Daarom steunen we klimaatprojecten van gemeenten, verenigingen, het middenveld, bedrijven en kennisinstellingen, gericht op het verlagen van de CO2-uitstoot.’, zegt Tie Roefs, gedeputeerde voor milieu en duurzaamheid.

Een vakjury selecteerde 5 projecten: Straat met het beste klimaat’ van de gemeente Asse, ‘Diest is om op te eten’ van de stad Diest, ‘Renovatie aan huis’ van de gemeente Liedekerke, Klimaatplatform Pajottenland en Zennevallei van de gemeenten Beersel, Dilbeek, Gooik, Halle en St.-Pieters-Leeuw en de auto- en fietsdeelgroep van de gemeente Herent.

Uiteindelijk werd het project van Asse door deze vakjury en de gemeenten verkozen tot het meest innovatieve, ambitieuze en participatieve project van het afgelopen jaar.
De provincie Vlaams-Brabant beloont Asse dan ook met de titel ‘Vlaams-Brabantse klimaatgemeente 2016’.

Asse nam op een creatieve manier de uitdaging aan om haar inwoners te betrekken bij de uitvoering van haar klimaatactieplan. Met de campagne ‘Straat met het beste klimaat’ moedigde de gemeente wijkcomités en verenigingen aan om klimaatacties uit te werken. De 11 deelnemende wijken kregen elk de naam 'Goed Klimaatstraat' en organiseerden verschillende acties gaande van samenaankopen, autodelen, duurzame mobiliteit, moestuintjes, straatvergroening tot duurzame consumptie. De wijk of straat met de meest CO2-reducerende, ludieke of originele klimaatacties ontving de titel 'Straat met het beste klimaat’.

Door deze acties brak het klimaatverhaal naar buiten en ontstond een sterke dynamiek in de gemeente. De klimaatuitdaging werd een uitdaging van alle inwoners. Wijken en verenigingen gingen creatief aan de slag en zetten allerlei klimaatacties op.