Antwerpen heeft een Babytheek: Babybadjes en buggy's te huur tegen spotprijs

HLN 29 april 2021
De Transformisten

We geven spullen een tweede leven én helpen de meest kwetsbare gezinnen in de duurste periode van hun leven.

Over heel Vlaanderen kan je er al 18 vinden en nu ook één in het hartje van onze stad: morgen opent een gloednieuwe Babytheek in een art-decopand in de Schermersstraat 32, waar jonge gezinnen terechtkunnen om kwalitatief babymateriaal te lenen voor een spotprijsje: "We geven spullen een tweede leven én helpen de meest kwetsbare gezinnen in de duurste periode van hun leven rond te komen."

Elke nieuwe mama of papa kent het wel: je nieuwe telg groeit razendsnel. Voor velen is de verwelkoming van een kind een prachtige, maar zeker ook dure periode: "Daar willen we met de Babytheek komaf mee maken", zegt educatief medewerkster van Gezinsbond Annick Haesen. "In Antwerpen zijn er veel kwetsbare gezinnen die het zich niet kunnen veroorloven telkens nieuwe spullen aan te kopen. In de Babytheek kunnen ze met een gerust hart langskomen en materiaal lenen. Daarbij hebben ze ook de mogelijkheid om babbeltje slaan met één van de negen vrijwilligers die ze tijdens deze spannende periode kunnen helpen begeleiden."

De eerste Babytheek in Elsene was zo'n succes dat we snel gegroeid zijn naar nu 19 locaties.

De Babytheek kreeg haar naam niet voor niets: "Het werkt hier zoals in een bibliotheek. Ouders registreren zich eerst online en kunnen via de catalogus bekijken wat ze nodig hebben en dat reserveren. Ze kunnen vier spullen tegelijk uitlenen voor een periode van maximum zes maanden. Daarna kunnen ze de gebruikte spullen terug omruilen voor andere benodigdheden, afhankelijk van wat we op dat moment hebben en de donaties die we krijgen." Proefperiodes van twee weken zijn ook perfect mogelijk. De kostprijs per gezin is een luttele 30 euro per jaar. Leden van de Gezinsbond krijgen 5 euro spaarkorting.

Borstpompen

"Ik ben superblij dat er een Babytheek in Antwerpen is", vertelt kersverse moeder van Sten, Miriam Jacobs. Zij is al langer op de hoogte van de acties van de Gezinsbond. "Je hebt in het begin spullen nodig die je vaak maar één of twee maanden gebruikt. Handig dat ik hier een autozitje kan lenen om op vakantie te gaan, bijvoorbeeld." In de Babytheek kunnen alle gezinnen terecht voor materiaal zoals buggy's, borstpompen, badjes en spullen voor onderweg. Kleren en speelgoed vind je hier niet. De Babytheek is een initiatief van de Transformisten, een vzw die hevig inzet op de circulaire  deeleconomie en in 2018 de eerste vestiging opende:

"De eerste Babytheek in Elsene was zo'n succes dat we snel gegroeid zijn naar nu 19 locaties. We zien dat mensen tegenwoordig veel meer openstaan voor dit soort projecten. Daarbij is het een win-win voor alle partijen: spullen worden niet zomaar weggegooid, maar worden hergebruikt door gezinnen die er echt iets aan hebben", vertelt Eva van Velzen. Vlaanderen Circulair hielp de opstart met subsidies, waarmee de Babytheek haar eerste kwaliteitsvolle materiaal kon aankopen.

De Babytheek is open op dinsdag van 9u30 tot 12u en vrijdag van 17u00 tot 19u30. Op de website www.babytheek.be vindt u de volledige catalogus met de uitleenbare spullen. Wie babymateriaal heeft dat een tweede leven kan genieten bij de Babytheek, kan contact opnemen via annick.haesen@babytheek.be.

Eva van Velzen - GRÂCE VERELLEN

• Toegevoegd: 10/01/2019
    Jouw partner: de Transformisten
    Aanbod voor: Burger, Lokaal bestuur

De Babytheek is een uitleendienst voor babyspullen. Ouders die lid worden, kunnen op een eenvoudige manier babyspullen lenen om te testen of om te gebruiken: een win voor duurzaam materialengebruik, sociaal contact en inclusie. De Transformisten voorziet begeleiding op maat voor de opstart van een Babytheek in jouw gemeente. We zetten overlegmomenten op, maken een stappenplan en helpen je gemeente met logistiek en communicatie.