U bent hier

30-30 deelnemers bewegen 507 839 minuten waarvan 66% in het groen

Meer dan 1 400 mensen namen de voorbije 30 dagen ( 9 september – 8 oktober) deel aan 30-30, een initiatief van BOS+ en CM. De uitdaging: 30 dagen lang minstens 30 minuten bewegen in een groene omgeving. Daarmee gaven ze niet alleen een boost aan hun eigen gezondheid, ook de natuur wordt er beter van. Want BOS+ belooft 2.500 bomen te planten in ruil voor het engagement van de deelnemers.

Het verschil met vroeger is groot: ik voel me lang niet meer zo moe overdag. Het is alsof ik veel meer aankan, zowel fysiek als mentaal. Mijn dagen zien er compleet anders uit: frisser, wakkerder, krachtiger, zorgelozer… Kortom: beter!
Steven De Groote

CM en BOS+ organiseren samen 30-30 en krijgen daarbij steun van het Agentschap voor Natuur en Bos en vdk bank. Het doel: mensen ervan bewust maken dat bewegen in de natuur goed is voor hun algemene gezondheid. Je krijgt meer zuurstof binnen en minder fijn stof. Én het is goed voor de concentratie.

Een groot succes
Dit jaar werd de campagne binnen Oost-Vlaanderen gepromoot. En daar had ze alvast veel effect: meer dan 1 400 deelnemers bewogen samen 507 839 minuten waarvan 66% in het groen. Dat wil zeggen dat we samen 353 dagen non-stop bewogen.
33% van alle minuten bewogen de deelnemers met samen met iemand anders en 24% van alle minuten bewogen ze samen met iemand anders in het groen. Gemiddeld gaven alle deelnemers dagelijks 66 minuten in.

Deze uitspraak van Steven De Groote is allerminst uit de lucht gegrepen. Onderzoek naar de impact van de natuur op ons welbevinden, gezondheid en creativiteit raakt stilaan op volle snelheid. De meest recente wetenschappelijke inzichten spreken van een boost voor het kortetermijngeheugen en cognitieve vermogens, de herstellende werking van de natuur op onze mentale energie, een significante toename van het creatief probleemoplossend vermogen, een daling van stresshormoon cortisol in het bloed, …

 

Ik ben op het einde van de dag fysiek vermoeid maar geestelijk niet meer uitgeput. En daardoor slaap ik heel wat beter… Zoals kinderen die buiten hebben gespeeld.
Rebecca Tournicourt

Onderzoek bij de 30-30 deelnemers
Ook bij de deelnemers aan de 30-30-campagne meten we de effecten op de mentale fitheid . Met welzijnsenquêtes opgesteld door onderzoeksbureau NatureMinded onderzoeken we de effecten van bewegen in de natuur op het mentale welbevinden van onze deelnemers. De resultaten hiervan verwachten we eind november. Met 30-30 grijpen BOS+ en CM de kans om een pioniersrol te spelen in het onderzoek naar verbanden tussen gezondheid, natuur en beweging.

Goede gewoonte
Met de actie willen we ook laten zien dat er elke dag wel een goed moment te vinden is om even buiten te bewegen. Door hier 30 dagen lang bewust tijd voor te maken, ontdekken mensen dat ze zich soms ten onrechte laten tegenhouden door bijvoorbeeld het weer of drukke agenda’s. Die 30 minuutjes uitwaaien in het groen zorgen net voor dat frisse hoofd waardoor je nadien met dubbel zoveel plezier en werkkracht aan de slag kan. We kozen voor 30 minuten omdat dat de gezondheidsnorm is voor beweging. En op 30 dagen hopen we ook op termijn een gedragsverandering tot stand te brengen. Een laatste impactmeting (eind november) zal deze gedragsverandering nagaan.

Een boom voor elke deelnemer
Aan elke deelname hangt nog een mooi extraatje vast. Want we belonen het engagement van onze deelnemers door 2 500 bomen te planten in een 30-30-bos. Dat zal gebeuren in de tweede helft van februari, nabij het Wullebos in Stekene. De deelnemers worden natuurlijk uitgenodigd om hun eigen boom te planten. Bij het invullen van hun dagboek op de website konden deelnemers hun animatieboompje al symbolisch zien groeien, straks kunnen ze ook nog een pak echte bomen laten groeien.

Volgend jaar komt er een nieuwe editie. We roepen nu al graag iedereen op om massaal deel te nemen. Volgende keer rollen we 30-30 hopelijk uit in alle Vlaamse provincies.

Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen:


Om te reageren op artikels dien je eerst te registreren of in te loggen.